понедељак, 16. септембар 2019.

2. Razred IT: Ciklicna struktura - Primer Prosecna ocena ucenika

Drage učenice i dragi učenici II-3,
 
Na današnjem času smo videli sintaksu programskog jezika C# za cikličnu strukturu i to brojački ciklus (for) na primeru zadatka Srednja ocena (https://petlja.org/biblioteka/r/SrednjaOcena). Kao i mnogi drugi i ovaj zadatak se može rešiti i korišćenjem brojačkih ciklusa (for) i ciklusa sa uslovom (while), kao i bez ili sa korišćenjem nizova. Danas smo rešavali korišćenjem brojačkih ciklusa i bez nizova. U prilogu se nalazi jedno algoritamsko rešenje ovog zadatka.

Obratite pažnju na sledeće:
  1. Uslova navedenih u tekstu zadatka.
  2. Pravila za izračunavanje prosečne ocene, koja postoje i mnogo (vekova) pre pojave računara - Količnik zbira svih ocena sa brojem ocena.
  3. Raznih matematičkih (aritmetičkih) metoda ili strategija za izračunavanje prosečne ocene (ako učenik ima sve petice, ili sve četvorke ili tačno pola petica i pola četvorki ili sve petice sem iz jednog jedinog predmeta četvorku i sl).
  4. Kada i do kog nivoa treba koristiti nove tehnologije, odnosno da li je baš neophodno da pišemo novi programski kod, ako je potrebno da izračunamo prosečnu ocenu za samo 3 ocene (na primer na nekom konkursu računaju se samo zaključne ocene na kraju 4. razreda iz srpskog, matematike i programiranja), zatim šta bi od postojećih alata moglo da pomogne odeljenjskom starešini da za svakog pojedinačnog učenika ponovi isti postupak (u većini slučajeva na primer Excel), a šta za celu školu (neki informacioni sistem, poput esDnevnika) i tako redom, odnosno kada je zaista momenat kada treba da odlučimo da bi bilo dobro da napišemo novi programski kod i napravimo novi korisnički program/alat.
  5. Zaokruživanje rezultata, odnosno količnika na 2 decimale - i ovde postoje pravila, ali obratite pažnju na uslove navedene u tekstu zadatka.
  6. Kako se u C# ponašaju tipovi podataka float i doble. Primetili smo da je najbolje/najlakše da odmah zbir ocena (s) deklarišemo kao double.
  7. Prva i najvažnija greška prilikom izvršavanja programskog koda (run time error), odnosno greška pri deljenju nulom, ako je broj ocena jednak nuli, odnosno ako učenik nema ni jednu ocenu (na primer na početku školske godine za tu trenutnu školsku godinu).
Na kraju, bez obzira što na prvi pogled skoro da nema nikakvih dodirnih tačaka sa programiranjem, ipak nije loše da, kada budete imali vremena, pregledate nove materijale za sadašnje učenike 2. razreda gimnazije za obične smerove na Petlja.org (https://petlja.org/biblioteka/r/kursevi/analiza-podataka-gim), a da do kraja ove nedelje (do petka 20.09), obavezno pogledate Zadatak 1 u dnu stranice prve lekcije na https://petlja.org/biblioteka/r/lekcije/analiza-podataka-gim/uvod-u-rad-sa-programima-za-tabelarna-izra%C4%8Dunavanja, a zatim zadatak Srednja ocena (https://petlja.org/biblioteka/r/SrednjaOcena) i prateće materijale:
U nastavku prosleđujem obaveštenje koje sam juče poslao učenicima sadašnjeg 3. i 2. razreda običnih gimnazijskih smerova.
 


    int n = int.Parse(Console.ReadLine());
    double s = 0;
    double p = 0;
   
int x;

    for (int i = 0; i < n; i++)
    {
        x =
int.Parse(Console.ReadLine());
        s = s + x;
    }

    p = s / n;

    Console.WriteLine(p.ToString("0.00"));


Pozdrav,
Dragan Ilić
 
 
 
----- Original Message -----
Sent: Sunday, September 15, 2019 12:55 PM
Subject: 3. Razred: Pocetak - Novi korisni onlajn materijali za sadasnji 2.razred

Drage učenice i dragi učenici 3.razreda,
 
Iako ćemo ove godine, po važećem nastavnom planu, raditi samo programiranje iz računarstva i informatike i da smo prošle godine (u 1. polugođu) bolje naučili Excel, odnosno programe za tabelarna izračunavanja, ipak, bilo bi dobro da narednih dana pregledate nove materijale na Petlja.org za sadašnji 2. razred gimnazije:
Takođe, baš iz ugla pripreme, uređivanja i testiranja programskog koda nekih zadataka itakako nam može pomoći stečeno znanje i korišćenje programa za tabelarna izračunavanja.
 
U nastavku prosleđujem obaveštenje koje sam upravo poslao učenicima sadašnjeg 2. razreda.
 
Pozdrav,
Dragan Ilić
 
----- Original Message -----
Sent: Sunday, September 15, 2019 11:53 AM
Subject: 2. Razred: Pocetak

Drage učenice i dragi učenici 2. razreda,
 
Kao što vam je već poznato, nastavni planovi su promenjeni, promene u oblasti IKT su nadinamičnije, te ćemo od ove školske godine koristiti osim udžbenika i sistema za elektronski podržano učenje (moodle) i najnovije onlajn materijale na nacionalnom nivou koje je odobrilo Ministarstvo prosvete na portalu Petlja.org.
 
Za početak, narednih dana, pogledajte prve najnovije materijale iz računarstva i informatike za 2. razred gimnazije na:
Pozdrav,
Dragan Ilić

недеља, 15. септембар 2019.

2. Razred: Pocetak

Drage učenice i dragi učenici 2. razreda,
 
Kao što vam je već poznato, nastavni planovi su promenjeni, promene u oblasti IKT su nadinamičnije, te ćemo od ove školske godine koristiti osim udžbenika i sistema za elektronski podržano učenje (moodle) i najnovije onlajn materijale na nacionalnom nivou koje je odobrilo Ministarstvo prosvete na portalu Petlja.org.
 
Za početak, narednih dana, pogledajte prve najnovije materijale iz računarstva i informatike za 2. razred gimnazije na:
Pozdrav,
Dragan Ilić

недеља, 8. септембар 2019.

2. Razred: Zbirka zadataka - Zadatak 01 - Trening - Resenja

Drage učenice i dragi učenici II-3,
 
U prilogu se nalazi spakovan (zipovan) folder u kojem su rešenja prvog najjednostavnijeg zadatka iz Zbirke zadataka na portalu Petlja.org, za zadatak Trening (https://petlja.org/biblioteka/r/problemi/Zbirka/trening).
 
Ovaj najlakši zadatak koristimo da se upoznamo sa postupcima (metodama) rešavanja zadatka, kao i sa sintaksama nekoliko programskih jezika, ali i onlajn kompajlerima, bez korišćenja instaliranih integrisanih razvojnih okruženja, kao što su Code Blocks i Visual Studio.
 
Kada raspakujete spakovanu datoteku iz priloga u novom folderu Zad_001_Trening trebalo bi da bude 6 datoteka sa istim imenima (Trening), ali različitim ekstenzijama:
  1. Trening.png - Slika skice algoritma. Obratite pažnju na naredbu ulaza - Alat kao što je FlowGorithm prijaviće nekoliko grešaka. Ipak, ovakvo algoritamsko rešenje, kao na PNG slici, nastavnik/instruktor programiranja prihvata kao tačno na papiru.
  2. Trening.fprg - Algoritamsko rešenje koje se može proveriti, odnosno pokrenuti i testirati iz besplatnog alata kao što je FlowGorithm.
  3. Trening.pas - Ispravan programski kod rešenja zadatka u programskom jeziku Pascal.
  4. Trening.py - Ispravan programski kod rešenja zadatka u programskom jeziku Pajton.
  5. Trening.cpp - Ispravan programski kod rešenja zadatka u programskom jeziku C/C++.
  6. Trening.cs - Ispravan programski kod rešenja zadatka u programskom jeziku C#.
Datoteke u kojima su programski kodovi (pas, py, cpp i cs) možete otvoriti iz bilo kog jednostavnog editora, kao što je, na primer, NotePad. Preporučuje se da se instalira besplatan editor NotePad++, koji nije ni kompajler ni razvojno okruženje za neki programski jezik, ali kao da prepoznaje različite programske jezike, te je mnogo bolji za uređivanje linija programskog koda od običnog programa NotePad.
 
Pogledajte programske kodove, naročito u programskim jezicima C/C++ i C# i pokušajte da pronađete sličnosti i razlike između ova dva programska jezika. Takođe, uporedite automatski generisane programske kodove iz alata FlowGorithm i pronađite sličnosti i razlike za ova dva programska jezika.
 
Zatim postavite (upload) ove programske kodove na petlja.org za zadatak Trening i proverite da li je sve u redu (da li ste dobili zeleno OK) sa vaših naloga.
 
Na kraju, obratite posebnu pažnju na ulazne naredbe i u programskom kodu i u samom tekstu zadatka - svaka vrenost promenljive se učitava iz posebne ulazne linije, odnosno u svakoj ulaznoj liniji je jedna vrednost promenljive. Zatim, pogledajte sledeći zadatak (List papira) - ponovo su date dve ulazne promenljive, ali se obe učitavaju iz iste ulazne linije.
 
Pozdrav,
Dragan Ilić

2. Razred: Programiranje - C# - Prvo obavestenje

Drage učenice i dragi učenici II-3,
 
Prve nedelje u 2. razredu, u ponedeljak i u petak, napravili smo mali uvod u ono što ćemo raditi ove školske godine u okviru ovog predmeta. Na narednim časovima počećemo da koristimo programski jezik C#. Naravno, polazimo od toga da ste u 1. razredu prilično dobro savladali osnove algoritamskog rešavanja zadataka, uređivanje i testiranje programskog koda u programskom jeziku C u razvojnom okruženju Code Blocks.
 
Kada kažemo osnove algoritamskog rešavanja zadataka, uglavnom mislimo na osnovne/školske/tipične zadatke iz linijske, razgranate (if) i ciklične strukture (for, while) negde do nizova i potprograma, uključujući i osnovne tipove podataka (cele i realne brojeve).
 
Ove školske godine, po važećem nastavnom planu za 2. razred specijalizovanog odeljenja, nastavljamo tako što počinjeno sa nizovima, a odmah zatim prelazimo na matrice i složenije zadake, ali u programskom jeziku C#.
 
Programski jezik C# je sintaksno sličan programskim jezicima C i C++, ali ipak drugačiji. Za razvojno okruženje koristićemo Visual Studio. Za sve školske/domaće zadatke u 2. razredu, nije previše bitno koju verziju razvojnog okruženja ćemo koristiti počev od verzije Visual Studio-a 2010, ali da bi bilo što manje zabuna na računarima u kabinetima i kod kuće, koristiće se verzije 2015 i/ili 2017. Ipak, ne žurite sa preuzimanjem i instalacijom Visual Studio-a, sačekajte još nedelju-dve, da najpre vidite kako sve to izgleda i funkcioniše na računarima u kabinetima škole.
 
Takođe, na prvim časovima smo koristili i koristićemo onlajn kompajlere, kao što smo juče već videli na portalu petlja.org. Naravno, nedostatak onlajn kompajlera je što nemamo ozbiljniju pomoć razvojnog okruženja prilikom otkrivanja i ispravljanja grešaka, pre svega sintikasnih, a i što se neretko dešava da budu spori ili čak nedostupni, zbog većeg opterećenja servera (kada mnogo korisnika/programera testira svoje programske kodove istovremeno). Dakle, uvek postoji mogućnost da smo napisali potupno tačan/ispravan programski kod, ali da iz nekog razloga onlajn kompajler u nekom trenutnku ne uspe da ga ispravno prevede i pokrene za testiranje, tako da nije cilj da vam odmah svi kodovi prorade, već samo da se malo upoznate sa takvim mogućnostima i portalima, kao i da malo uporedite rešenja zadataka u nekoliko različitih programskih jezika (C++, C#, Pajton, Java, Pascal).
 
Za najjednostavnije zadatke besplatan alat FlowGorithm nam može pomoći ne samo za bolje razumevanje i testiranje algoritamskog rešenja, već i za brže upoznavanje sintaksi nekoliko različitih tipičnih programskih jezika.
 
Kako bi što uspešnije napravili prelaz sa programskog jezika C na C# (i sa razvojnog okruženja Code Blocks na Visual Studio), preporuka je da narednih dana, kod kuće pregledate materijale na portalu petlja.org i obratite malo više pažnje na nekoliko ključnih primera, kao što su:
 
1. Zbirka zadataka - Osnovni nivo (https://petlja.org/biblioteka/r/kursevi/Zbirka)
a zatim, pregledajte i zadatke koji slede iz cikličnih strukutra (petje), kao što su n! i sl.
 
Prilikom rešavanja ovih zadataka, ne mora da vam po svaku cenu programski kod proradi na onlajn kompajleru na portalu Petlja.org, ali je veoma važno da linije programskog koda, kao i algoritme napišete u vašim sveskama i to najamanje bar za jedan zadatak (obavezan je Najlošiji kontrolni). Takođe, u ovom trenutku, možete koristiti bilo koje tehnike programiranja koje ste naučili. Na primer, možete koristiti petlje i/ili nizove, ali i ne morate. Najvažnije je da samostalno dođete do tačnog rešenja koje je vama (svakom od vas pojedinačno) potpuno jasno i razumljivo.
 
Nakon toga, pregledajte sledeće materijale (lekcije):
 
Rešenja vaših domaćih zadataka čuvajte u vašim sveskama i na vašim računarima kod kuće, a na sledećim časovima obijasnićemo kako će te ih postavljati na sistem za elektronski podržano učenje na ocenjivanje.
 
Ukoliko budete imali bilo kakve nedoumice ili pitanja, bilo bi dobro da ih zapišete u vašim sveskama i svakako da ih postavite i na narednim časovima.
 
Pozdrav,
Dragan Ilić

уторак, 4. јун 2019.

1. Razred: 5.2.2. Uvod u algoritme i programiranje

Drage učenice i dragi učenici 1. razreda,
 
Potrebno je da svako od vas do kraja ove nedelje, odnosno do 09.juna, kod kuće, korišćenjem udžbenika, računara i interneta, pregleda i prouči dostupne materijale u okviru teme 5.2. Uvod u algoritme i programiranje:
 
5.2.2. Увод у алгоритме и програмирање - Гранање
Važne napomene:
  • Neke od ovih zadataka smo objašnjavali na časovima vežbi juče u kabinetu.
  • Nekim učenicima su juče zaključene ocene. Bez obzira da li su vam već zaključene ocene iz informatike ili nisu, potrebno je da u toku ove nedelje rešavate gore navedene zadatke, kako bi ih što bolje proučili i uvežbali, jer ćemo ih koristiti kao osnovne zadatke u drugom, trećem i četvrtom razredu.
  • Sledeće godine u 2. razredu, nastavljamo sa sličnim zadacima, najpre kroz radne tabele (Excel), a zatim i kroz algoritamske načine rešavanja zadataka/problema, odnosno programiranje.
  • Takođe, prilikom rešavanja ovih zadataka, odvojite malo vremena (nekoliko minuta), da pogledate i proučite slične materijale i dodatna objašnjenja na portalu petlja.org za 1. razred gimnazije, odnosno na:
    https://petlja.org/biblioteka/r/kursevi/prirucnik-python-gim i
    https://petlja.org/biblioteka/r/lekcije/prirucnik-python-gim/grananje
  • Na kraju, pronađite malo vremena, ako ne stignete do kraja 2. polugodišta, onda u toku raspusta, pre polaska u školu septembra i obavezno pogledajte uputstvo za instalaciju razvojnog okruženja za Pajton (IDLE) na: Uputstvo za instaliranje razvojnog okruženja (IDLE). Potrebno je da svako od vas, kod kuće na svom računaru instalira ovo razvojno okruženje (kao što ste instalirali i FlowGorithm), jer ćemo ga sve češće korisiti prilikom rešavanja zadataka u sledećim razredima. Ovo je besplatno razvojno okruženje, relatinvo jednostavno za instalaciju i korišćenje i preporučilo ga je MPNTR svim školama u Srbiji, naravno nakon njihove detaljne provere (da li besplatno, bezbedno i u skladu sa nastavnim planovima i mogućnostima opreme u školama).
Pozdrav,
Dragan Ilić

среда, 8. мај 2019.

Promocija monografije Nis - grad naprednih tehnologija

----- Original Message -----
Sent: Monday, May 06, 2019 12:12 PM
Subject: Promocija monografije Nis - grad naprednih tehnologija

Poštovani roditelji,

 

U sredu 8. maja u 19 sati u svečanoj sali Prve niške gimnazije Stevan Sremac održaće se promocija monografije NIŠ – GRAD NAPREDNIH TEHNOLOGIJA. Promocija je zamišljena kao tribina o kapacitetima našeg grada u oblasti naprednih tehnologija i namenjena je učenicima, roditeljima i nastavnicima škole. U tom smislu, ova promocija biće veoma korisna učenicima i kao vid profesionalne orijentacije. Autor knjige Dušan Senćanski nekadašnji je učenik naše škole i predlagač Prve niške gimnazije za ovogodišnju nagradu Kapetan Miša Anastasijević. Plakat koji najavljuje ovaj događaj sa imenima gostiju koji će tom prilikom govoriti nalazi se u prilogu poruke.

 

U skladu sa usmenom informacijom koju sam Vam preneo na sednici Saveta roditelja, pozivam Vas da prisustvujete ovom događaju.

 

Milan Stojanović

Direktor

 


Virus-free. www.avg.com

петак, 19. април 2019.

OTVORENA VRATA U GIMNAZIJI STEVAN SREMAC

Poštovani,

 

Prva niška gimnazija Stevan Sremac u sredu 24. aprila od 15 do 19 sati organizuje Otvorena vrata u svečanoj sali škole. Tom prilikom učenici osnovnih škola moći će da se informišu o svemu što ih interesuje u vezi sa upisom u našu školu i načinom rada u njoj.

 

Osim informacija o filološkom odeljenju, nemačkom bilingvalnom odeljenju i odeljenjima društveno-jezičkog i prirodno-matematičkog smera, kao i o predmetima koji se izučavaju u našoj školi, učenici će dobiti priliku da posete časove i razgovaraju sa našim učenicima i nastavnicima. U 17 sati, učenici bilingvalnih odeljenja prirediće priredbu na nemačkom jeziku za učenike osnovnih škola, njihove roditelje i nastavnike.

 

Molimo Vas da svoje učenike obavestite o ovom pozivu. Očekujemo ih u gostima.

 

Srdačan pozdrav,

 

Prva niška gimnazija Stevan Sremac

 


Virus-free. www.avg.com

уторак, 16. април 2019.

IV-1: 2.blok u 2.polugodistu - petak 19.04

Drage učenice i dragi učenici IV-4,
 
Drugi blok u 2. polugodištu (odnosno 5. i poslednji ove školske godine) iz računarstva i informatike biće održan u petak 19.04. po sledećem rasporedu:
  1. 2. grupa od 08:45 do 13:15 sati
  2. 1. grupa od 13:15 do 17:45 sati
Link:
Napomena:
  • Obavezno ponesite svoje sveske iz računarstva i informatike
Pozdrav,
Razredni

IV-4: 2.blok u 2.polugodistu - cetvrtak 18.04

Drage učenice i dragi učenici IV-4,
 
Drugi blok u 2. polugodištu (odnosno 5. i poslednji ove školske godine) iz računarstva i informatike biće održan u četvrtak 18.04. po sledećem rasporedu:
  1. 2. grupa od 08:45 do 13:15 sati
  2. 1. grupa od 13:15 do 17:45 sati
Link:
Napomena:
  • Obavezno ponesite svoje sveske iz računarstva i informatike
Pozdrav,
Dragan Ilić

понедељак, 15. април 2019.

1. Razred: 5.2. Uvod u algoritme i programiranje

Drage učenice i dragi učenici 1. razreda,
 
Potrebno je da svako od vas do kraja sledeće nedelje, do 25.aprila, kod kuće, korišćenjem udžbenika, računara i interneta, pregleda i prouči dostupne materijale u okviru teme 5.2. Uvod u algoritme i programiranje:
 
5.2. Увод у алгоритме и програмирање
5.2.1. Увод у алгоритме и програмирање - Аритметичка израчунавања (изрази, константе, променљиве, операције, основне уграђене функције)
  • Zadatak 112: Površina i obim kvadrata
  • Zadatak 113: Obim kvadrata
  • Zadatak 114: Trening
  • Zadatak 115: Obim kruga
  • Zadatak 116: Površina i obim trougla
  • Zadatak 117: Taksi
  • Zadatak 118: Celobrojno deljenje
  • Zadatak 119: Bankomat
  • Zadatak 120: Osnovne aritmetičke operacije
  • Zadatak 121: Količnik
  • Programiranje
  • Programski jezici i Gospodar prstenova
  • Zadaci za vežbu - linijska struktura
  • "Hello World" na različitim programskim jezicima
  • Programi sa komandno-linijskim interfejsom i grafičkim korisničkim interfejsom
  • Pozdrav,
    Dragan Ilić