понедељак, 7. септембар 2009.

Elektronsko učenje - članak

Dnevni list Politika Online je na internet adresi http://www.politika.rs/rubrike/Posao/Elektronsko-uchenje.lt.html objavila članak o elektronskom učenju:

Elektronsko učenje

Informacione tehnologije izazivaju fundamentalne promene u odnosu na način sticanja znanja, njegovog skladištenja i korišćenja.

Tradicionalni obrazovni sistemi, mada karakteristični po inertnosti, brže se menjaju krajem dvadesetog veka usled opštih promena u svim oblastima ljudske delatnosti i gomilanjem novih saznanja.

U toku industrijske ere obrazovni sistemi su prvenstveno imali cilj da mlade naraštaje obučavaju i pripremaju za određenu delatnost – poslove na kojima će provesti radni vek. Danas se ta slika promenila, jer više nije dovoljno savladati postojeća saznanja iz određene oblasti, već je neophodno nastaviti sa učenjem u toku čitavog radnog veka. Zbog toga se razvijaju novi pedagoški i andragoški pristupi. Informacione tehnologije su najzaslužnije za ove promene u načinu sticanja i dopunjavanja stečenih znanja, njegovog skladištenja i korišćenja. Došlo je do značajnih promena u načinima čitanja, pisanja i računanja.

Razvoj elektronskog učenja (E – Learning), odnosno učenja kroz tehnološke medije – TML (Technology-Mediated Learning) kao savremen vid obrazovne tehnologije podržan je, pre svega, razvojem informatike.
Savremene obrazovne tehnologije uključuju sve ono što je kod tradicionalnog obrazovanja ostvareno na planu povećanja efikasnosti obrazovnog procesa. Elektronsko obrazovanje, karakteristično po neizostavnom korišćenju obrazovnih sredstava, bazira na strogo strukturalističkom principu.

Obrazovanje je delatnost u kojoj se odvijaju proces učenja, poučavanje je proces prenošenja a učenje proces sticanja navika, veština i znanja. Navika je ustaljeni način ponašanja osobe u obavljanju određenih radnji ili poslova. Sticanje navika počinje posle rođenja a pretežno se stiču vaspitanjem.

Veština je specifična manuelna ili mentalna sposobnost jedne osobe da obavlja određene radnje, poslove ili aktivnosti. One se pretežno stiču iskustvom.
 
Kod sticanja navika, a naročito kod sticanja veština, za učenje i poučavanje važno je vežbanje. Uvežbavanjem se prati preciznost obavljanja radnje da bi se sprečile ili smanjile greške. Navike i veštine se u procesu učenja ugrađuju u autonomni deo svesti, što doprinosi povećanju brzine obavljanja određenih radnji koje se uvežbavaju. Očigledni primeri za ovo su vožnja automobila i igranje tenisa. Ukoliko je veština složenija utoliko je potreba za uvežbavanjem – treningom veća. I kod sticanja intelektualnih veština neophodno je uvežbavanje, što značajno poskupljuje studije, kao što su na primer gluma i režija.

Proces sticanja znanja zavisi od kategorije i nivoa apstrakcije i po pravilu je složeniji od procesa sticanja navika i veština.

Obrazovne tehnologije predstavljaju segment informacionih i komunikacionih tehnologija koje se koriste u procesu učenja i obučavanja za obradu, skladištenje i prezentaciju znanja.

Informacione i komunikacione tehnologije čine postupci za generisanje, obradu, memorisanje i prenos podataka.

Podaci su, po udžbeničkoj definiciji, činjenice, koncepti ili instrukcije u formalizovanom obliku pogodnom za memorisanje, obradu, interpretaciju i komunikaciju koje koristi čovek i uređaj ili samo uređaj. Podaci predstavljaju odraz određenog objekta, sistema ili procesa. Značenje i svrsishodnost podataka formiraju se samo u okviru određenog uređenog sistema. Na najnižem hijerarhijskom nivou, kao što su na primer, upravljački sistemi termičkih uređaja, podaci sa termostata: toplo ili hladno, ima definisano značenje i proizvodi upravljačko dejstvo za regulaciju temperature.

Znanje se, sa aspekta primene informacionih tehnologija, definiše kao određen, strukturiran i svrsishodan skup podataka. Pojam znanja u najširem smislu, u oblasti filozofskih nauka i umetnosti može da sadrži značajan stepen neodređenosti. U oblasti egzaktnih nauka i tehnike znanje je prema datoj, prihvatljivoj definiciji, potpuno određen pojam. U informatici se znanje klasifikuje na sistemsko, činjenično, logičko i proceduralno. Znanje je predmet učenja i osnova čitavog obrazovnog procesa.

*******************************************************************
Slični članci:
  1. CET http://www.cet.rs/CETcitaliste/ClanakDetaljno.aspx?ClanakID=188
  2. MINGL http://www.mingl.org/eobrazovanje/

Нема коментара: