Drage učenice i dragi učenici 1. razreda,
Na jučeranjem času smo diskutovali o algoritmima i algoritamskom načinu reavanja problema. Videli smo da algoritme moemo da zapiemo na 3 različita načina:
- Komandim rečenicama na bilo kom ivom jeziku.
- Pseudo kodom, koji prilično liči na ivi jezik.
- Grafičkim simbolima dijagrama toka.
Jo jednom smo naglasili da prilikom pisanja novog i/ili provere (testiranja) ranije napisanog algoritma, obratimo panju na 3 različita nivoa mogućih greaka:
- Gramatičke (sintaksa) - koje su istovremeno i najjednostavnije za uočavanje i otklanjanje. Takođe, vano je da znamo da algoritam najverovatnije neće moći da se pokrene (izvri) ukoliko postoji bar jedna sintaksna greka.
- Semantičke (smislene) - koje se malo tee otkrivaju i otklanjaju.
- Greke u toku izvravanja algoritma (RUN TIME ERROR) - koje su najtee otkrivaju i otklanjaju. Kao najčeći primer naveli smo deljenje nulom.
Takođe, naglasili smo i sledeće:
- Da svaki algoritam mora da ima jedan početak i jedan kraj.
- Jednom ispravno napisan algoritam moe vie puta da se koristi, odnosno pokrene (izvri, testira).
- Svaki zadatak moe da ima mnogo tačnih (a različitih) algoritamskih reenja. Naravno, to ne znači da je svako od tih reenja nama (kao korisnicima) i dovoljno dobro, upotrebljivo i/ili korisno.
- Nema mnogo smisla da piemo algoritme za neto to je veoma jednostanvo i to već prilično dobro znamo i sami da uradimo (izračunamo) bez pomoći drugih uređaja (kalkulatora i sl), kao to su na primer: zbir brojeva 2 i 3, stepen broja 5, koren broja 9, kako se u obrnutom redosledu pie rečenica "Dobar dan" i sl.
- Ima smisla pisati algotirtme za zadatke za koje procenimo da će nam biti korisno da ih reava (izračunava) računar ili neki drugi (digitalni) uređaj umesto nas. Kao primer naveli smo izračunavanje prosečne ocene učenika. Iako svi znamo da izračunamo prosečne ocene i bez pomoći uređaja, ipak, ukoliko to treba da uradimo za veliki broj učenika (odnosno da ponovimo isti postupak za svakog učenika u odeljenju), onda će nam svakako biti značajno i korisno da imamo neki algoritam (program / alat / uređaj) koji će izračunavati umesto nas.
- Da bi mogli da piemo takve algoritme zaključili smo da je potrebno da ih piemo tako da mogu da prihavte bilo koje podatke (brojeve, odnosno različite ocene), a to znači da je neophodno da koristimo promenljive (x,y, a, b i sl) i svih 5 osnovnih algoritamskih koraka (početak, ulaz, obrada, izlaz i kraj).
- Kao prvi primer takvog algoritma koristili smo algoritam iz zadatka 111 za sabiranje 2 broja.
Pred kraj časa uočili smo sledeće:
- Čal i ovako napisane algoritme maine jo uvek nisu u mogućnosti da ih primene, ali smo im se pribliili. Algoritmi su namenjeni ljudima (uglavnom programerima, ali ne nuno). Algoritme piemo ukoliko elimo da pokuamo da neki uređaj prilagodimo tako da uskoro umesto nas izvrava (pokreće) taj algoritam.
- Da bi maina (uređaj) bila sposobna da pokrene algoritam, neophodno je da ispravno napisan algoritam prevedemo na maini razumljiv jezik, odnosno mainski kod ili mainski jezik. Da bi to uradili sledeći korak je da algoritam najpre prevedemo na neki (bilo koji) od programskih jezika (C, C++, C#, Java, Pajton, PHP, VB, Pascal...) kako bi mogli, nakon toga, da ga konačno prevedemo i na maini razumljiv jezik, odnosno mainski kod, koji se sastoji od niza bitova (nula i jedinica).
- Pre svega toga neophodno je da napisan algoritam najpre testiramo.
- Za testiranje ispravnosti (tačnosti) algoritma moemo da koristimo čak i gotove besplatne programe kao to je, na primer, FlowGorithm.
Prilikom reavanja zadataka od 101. do 107. moete koristiti bilo koje navedene tehnike. Drugim rečima, zadatke od 101. do 107. moete reavati na nekoliko načina:
- Pisanjem komandnih rečenica na ivom jeziku (koristeći Word ili neki drugi jednostavan tekst editor za uređivanje tekstualnih podataka).
- Pisanjem pseudo koda (koristeći Word ili neki drugi jednostavan tekst editor za uređivanje tekstualnih podataka).
- Crtanjem dijagrama toka koristeći alate za crtanje figura (Shape) (koristeći Word ili Power Point ili neki drugi tekst editor za uređivanje dokumenta).
- Crtanjem i testiranjem algoritma koristeći besplatan program poput programa kao to je FlowGorithm.
Kako bi bili u mogućnosti da to bolje pratite sledeće teme iz ove oblasti, potrebno je da reenja zadataka od 101. do 107. postavite na sistem do nedelje 14.aprila uveče.
Pozdrav,
Dragan Ilić
----- Original Message -----
From: Dragan Ilic
Sent: Friday, March 29, 2019 6:03 PM
Subject: 1. Razred: 5. Uvod u algoritme
Drage učenice i dragi učenici 1. razreda,
Potrebno je da svako od vas do kraja sledeće nedelje, do 07.aprila, kod kuće, korićenjem udbenika, računara i interneta, pregleda i prouči dostupne materijale u okviru teme 8. Uvod u algoritme:
5. Увод у алгоритме и програмирање
5.0. Зашто учити алгоритме и програмирање
- Opisi zanimanja i potranja u IT sektoru | Poslovi Infostud
- Zanimanja budućnosti i ta učiti
- Zato učiti programiranje?
- Osnove programiranja su nova pismenost 21. veka
- Sat programiranja
- Шта је то програмирање?
- Шта су то програми и наредбе
- Programski jezici i Gospodar prstenova
- "Hello World" na različitim programskim jezicima
5.1. Појам алгоритма, структура алгоритма и начини описивања алгоритма
- Кораци у програмирању
- Postupak reavanja problema uz pomoć računara
- Analiza problema: Iskustvo, saveti, recepti, uputstva, logika, matematika, modeli reenja...
- Primer 1: Mapa - Plan puta od jedne do druge lokacije
- Domaći zadatak 01 - u svesci
- Algoritam
- Osnovni algoritamski koraci
- Domaći zadatak 02 - Prvi algoritam u svesci
- Zadatak 101: Prvi algoritam - Povrina i obim kvadrata
- Zadatak 102: Povrina kvadrata
- Zadatak 103: Obim kvadrata
- Zadatak 104: Obim kruga
- Zadatak 105: Jednakokraki pravougli trougao
- Zadatak 106: Rastojanje tačke od koordinatnog početka
- Zadatak 107: Izračunavanje zbira, razlike, proizvoda i količnika dva broja
Pozdrav,
Dragan Ilić
Нема коментара:
Постави коментар