Филмска музика
Откад је филм категорисан као седма уметност, без обзира на његове пролазне вредности, њега прати музика. Почетком овог века, у доба немог филма, за време пројекције музика је уживо извођена на клавиру,оргуљама,или чак са оркестром. Ређе је била специјално писана. Године 1927,еру немог филма прекида спектакл ''Џез певач'' са забављачем Алом Џолсоном. И тих двадесетих година, музика у филму постаје све значајнија,а тридесетих и четрдесетих, у златно доба филма,велике компаније у Холивуду имају чак своје сталне композиторе. Највећи процват на филму музика је достигла у мјузиклима који су били специјално писани за филмску траку или су преношени са позоришних дасака. Та пракса се наставља.
Почетак са Ејзенштајном
Филмска музика о којој данас размишљамо јесте она која се као подједнако важан параметар укључује у филмску продукцију и сад јој се већ традиционално на великим манифестацијама додељују, уз режију, сценарио, глуму, итд. и посебне награде. И то је већ специјално наручена музика која се уклапа у радњу филма својим специфичним и моћним изразом. Један од првих примера данас јесте незаобилазни Ејзенштајнов филм ''Александар Невски''(1938) са музиком Сергеја Прокофјева. А има их још... Штавише,многи се филмови памте,поред осталих квалитета, и због музике. На пример, филм Кена Расела ''Вештице из Лудена'' из 1971. са музиком енглеског композитора Питера Максвела Дејвиса, или '''Доктор Живаго'' са музиком Мориса Жара.Уз то, велики број композитора тзв. озбиљне музике писао је, по поруџбини или из нужде,филмску музику и она такође има одређену вредност. Нарочито је добила на цени музика у цртаним филмовима где је постала равноправни субјект (Дизнијеви ''Снежана и седам патуљака'',''Бамби''...)
Веома успешан је филм ''Сјај'' о аустралијком пијанисти Дејвиду Хелфготу са веома спретно и ефектно одабраном музиком коју је изводио овај клавирски виртуоз. Мање успешан,али са веома слушљивом музиком Лерија Клајна, филм ''Милост мога срца'' представио нам је америчку кантауторку Едну Бакстон,алијас Дениз Веверли. Познати и веома цењени композитори Морис Жар,Џон Виљемс и Елиот Голдентал остварили су,иако рутински написану,одговарајућу,успешну и ефектну музику. Разочарао нас је, иначе познати пољски савремени композитор Војћех Килар музиком за филм ''Портрет једне леди'', сад већ славне Џејн Кемпион, јер поред одабране музике Ф.Шуберта и Ј.С.Баха није докомпоновао ништа оригинално ни упечатљиво.
У посебну категорију спадају филмоване биографије музичара у којима се чује добра и, у највећем броју случајева, позната музика (филмови ''Амадеус'',''Фаринели'' и други)
Нема коментара:
Постави коментар