среда, 17. август 2011.

Obuka: E-Mail

Prvi koraci sa e-poštom

E-pošta (skraćenica za elektronsku poštu) je brz i praktičan način komunikacije sa drugima. E-poštu možete koristiti za:

  • Slanje i prijem poruka. E-poruku možete poslati svakoj osobi koja ima e-adresu. Poruka stiže u prijemno poštansko sanduče e-pošte primaoca u roku od nekoliko sekundi ili minuta – bez obzira na to da li je on vaš sused ili živi na drugom kraju sveta. Poruke možete primati od bilo koga ko zna vašu e-adresu, a zatim ih možete čitati i odgovarati na njih.

  • Slanje i prijem datoteka. Pored uobičajenih e-poruka zasnovanih na tekstu, u okviru e-poruke možete slati i gotovo sve tipove datoteka, uključujući dokumente, slike i muziku. Datoteka koja se šalje u okviru e-poruke zove se prilog.

  • Slanje poruka grupama osoba. E-poruku možete istovremeno poslati velikom broju ljudi. Primaoci mogu odgovoriti celoj grupi, što omogućava grupne diskusije.

  • Prosleđivanje poruka. Kada primite e-poruku, možete da je prosledite drugima bez prekucavanja.

Prednost e-pošte nad telefonom ili običnom poštom jeste njena pogodnost. Poruku možete poslati u bilo koje doba dana ili noći. Ako primaoci nisu ispred računara ili na mreži (povezani sa Internetom) kada im pošaljete poruku, pronaći će je sledeći put kada budu proveravali e-poštu. Ako su na mreži, možete primiti odgovor za nekoliko minuta.

E-pošta je takođe besplatna. Za razliku od slanja običnog pisma, nema potrebe za poštanskom markom ili poštarinom, bez obzira na to gde primalac živi. Jedini troškovi koje snosite su oni koje plaćate za Internet vezu ili određeni program za e-poštu.

Šta je potrebno za korišćenje e-pošte?

Da biste koristili e-poštu, potrebne su vam tri stvari:

  • Internet veza. Da biste povezali računar sa Internetom, prvo morate da se prijavite kod dobavljača Internet usluga (ISP). Dobavljač Internet usluga obezbeđuje pristup Internetu, obično za nadoknadu koja se plaća mesečno. Takođe vam je potreban modem. Pogledajte članak Šta je potrebno za povezivanje sa Internetom?

  • Program za e-poštu ili usluga e-pošte zasnovana na Vebu. Programe za e-poštu možete preuzeti ili kupiti od korporacije Microsoft ili drugih dobavljača. Programi za e-poštu često imaju više funkcija i brži su za pretraživanje od većine usluga za e-poštu zasnovanih na Vebu. Pre nego što instalirate program za e-poštu, biće potrebno da dobijete neke informacije od ISP-a: obično vaša e-adresa, lozinka, imena servera dolazne i odlazne e-pošte, kao i neki drugi detalji.

    Ako ne želite da preuzmete ili kupite program za e-poštu, možete se upisati za besplatnu uslugu e-pošte zasnovanu na Vebu, kao što je Gmail, Windows Live Hotmail ili Yahoo! Mail. Te usluge omogućavaju da proverite e-poštu pomoću Veb pregledača sa bilo kog računara koji je povezan sa Internetom – čak i sa računara koji pripada drugoj osobi ili se nalazi na javnom mestu kao što je biblioteka.

  • E-adresa. E-adresu možete dobiti od dobavljača Internet usluga ili usluge e-pošte zasnovane na Vebu kada se upišete. E-adresa sastoji se iz korisničkog imena (nadimak koji odaberete, a to ne mora nužno biti vaše pravo ime), znaka @ i imena dobavljača Internet usluga ili dobavljača e-pošte zasnovane na Vebu – na primer, neko@example.com.

Kreiranje i slanje e-poruka

Slika uzorka e-porukeUzorak e-poruke

Ovde ćemo objasniti kako da popunite prozor poruke u većini programa za e-poštu. Ovi koraci mogu da se razlikuju zavisno od programa za e-poštu ili usluge zasnovane na Vebu koju koristite:

  1. U polje Za otkucajte e-adresu najmanje jednog primaoca. Ako poruku šaljete većem broju primalaca, otkucajte tačku i zarez (;) između e-adresa.

    U polje Cc možete otkucati e-adrese sekundarnih primalaca – osoba koje treba da znaju za poruku, ali ne treba ništa da preduzimaju u vezi sa njom. Oni će primiti istu poruku kao osobe iz polja Za. Ako nema sekundarnih primalaca, ovo polje ostavite prazno. Neki programi za e-poštu imaju i polje Bcc koje omogućava slanje poruke osobama pri čemu se određena imena i e-adrese kriju od drugih primalaca.

  2. U polju Tema otkucajte naslov poruke.

  3. U velikom praznom prostoru otkucajte poruku.

    Da biste priložili datoteku poruci, na traci sa alatkama (nalazi se neposredno ispod trake sa menijima) kliknite na dugme Priloži datoteku. Pronađite datoteku, izaberite je i kliknite na dugme Otvori. Datoteka će se sada pojaviti u polju Priloži u zaglavlju poruke.

Slika datoteke koja je priložena e-poruciDatoteka priložena e-poruci

Završili ste! Da biste poslali poruku, kliknite na dugme Pošalji. Ona će putem Interneta brzo doći do primalaca.

Napomena

Napomena

Da biste promenili stil, font, veličinu ili boju teksta, izaberite tekst, a zatim kliknite na neko od dugmadi ili stavki menija koji vam omogućavaju da promenite oblikovanje teksta.

Čitanje e-poruka

Većina programa za e-poštu ili usluga e-pošte zasnovanih na Vebu ima prijemno poštansko sanduče u kojem možete čitati poruke koje ste primili. Možda ćete morati da kliknete na dugme Pošalji/primi ili da uradite nešto slično da biste primili nove poruke. Da biste videli listu e-poruka koje ste primili, u programu za e-poštu, sa liste Fascikle izaberite stavku Prijemno poštansko sanduče. E-poruke bi trebalo da se pojave na listi poruka. Na listi je obično prikazan pošiljalac poruke, tema, kao i vreme prijema.

Da biste pročitali poruku, kliknite na nju na listi poruka. Sadržaj poruke može se pojaviti ispod liste poruka u oknu za pregled. Ako je to slučaj, na listi poruka dvaput kliknite na poruku da biste je pročitali u posebnom prozoru.

Slika programa e-pošte koja prikazuje listu fascikli, listu poruka i okno za pregledIzaberite prijemno poštansko sanduče da biste videli e-poruke

Da biste odgovorili na poruku, kliknite na dugme Odgovori.

Bonton e-pošte

Poput telefonskog i direktnog razgovora, komunikacija putem e-pošte ima određena podrazumevana pravila ponašanja. Ta pravila nazivaju se bonton ili netiketa (kombinacija reči „Internet" i „etiketa"(bonton)) e-pošte. U cilju efikasne komunikacije, pridržavajte se sledećih smernica:

  • Budite oprezni kada su u pitanju humor i emocije. E-pošta ne prenosi emocije na odgovarajući način, tako da se može desiti da primalac ne razume ton kojim ste želeli da mu se obratite. Sarkastičan humor je posebno opasan jer ga primalac može shvatiti doslovno i uvrediti se. Razmislite o upotrebi emotikona u cilju izražavanja emocija (pogledajte odeljak „Korišćenje emotikona" u nastavku ovog članka).

  • Razmislite pre slanja. Pisanje i slanje e-poruke je brzo i lako – ponekad i previše lako. Uverite se da ste prethodno razmislili o poruci i nemojte pisati ako ste ljuti.

  • Neka tema poruke bude jasna i sažeta. Rezimirajte sadržaj poruke u nekoliko reči. Ljudi koji primaju mnogo e-pošte mogu dati prioritet određenoj poruci na osnovu teme.

  • Neka poruke budu kratke. Iako e-poruka može biti bilo koje dužine, e-pošta je namenjena brzoj komunikaciji. Mnogi ljudi nemaju vremena ili strpljena da čitaju više od nekoliko pasusa.

  • Izbegavajte korišćenje SAMO VELIKIH SLOVA. Rečenice napisane velikim slovima mnogi ljudi doživljavaju kao „bučne" i mogu ih smatrati neprijatnim ili agresivnim.

  • Budite oprezni sa osetljivim ili poverljivim informacijama. Svaki primalac može proslediti vašu poruku drugima – namerno ili slučajno.

Osim toga, u formalnoj ili poslovnoj komunikaciji izbegavajte pravopisne i gramatičke greške. Neuredna e-pošta ostavlja utisak neprofesionalnosti. Proverite poruke pre slanja i ako program za e-poštu koji koristite ima kontrolor pravopisa, upotrebite ga.

Korišćenje emotikona

Budući da je putem teksta često teško preneti emociju, nameru ili ton, rani korisnici Interneta osmislili su emotikone (kombinacija reči „emocija" i „ikona") – nizove znakova na tastaturi koji predstavljaju izraze lica. Na primer, :) izgleda kao nasmejano lice ako ga pogledate iskosa. Ispod su navedeni neki primeri emotikona.

Emotikon

Značenje

:) ili :-)

Nasmejan sam, srećan sam ili se šalim

:( ili :-(

Namršten sam ili nesrećan

;-)

Namigujem

:-|

Ravnodušan sam ili nesiguran

:-o

Iznenađen sam ili zabrinut

:-x

Ćutim

:-p

Plazim se (obično u šali)

:-D

Smejem se

Rešavanje problema u vezi sa neželjenom e-poštom

Kao što se može desiti da običnom poštom primite neželjene oglase, letke i kataloge, verovatno ćete u prijemno poštansko sanduče primati i neželjenu e-poštu (koja se često naziva bezvredna pošta). Neželjena e-pošta može da uključuje oglase, poruke vezane za ilegalne poslove, pornografiju ili legalne ponude. Budući da je slanje e-pošte veoma jeftino za prodavce, uobičajeno je da ljudi primaju mnogo neželjene pošte.

Većina programa za e-poštu ili usluga e-pošte zasnovanih na Vebu uključuje filter za neželjenu e-poštu koji se naziva i filter za bezvrednu poštu. On analizira sadržaj poruka koje su vam poslate i premešta sumnjive poruke u posebnu fasciklu za neželjenu e-poštu u okviru koje ih uvek možete videti ili izbrisati. Ako se desi da neželjena e-poruka uprkos filteru stigne u prijemno poštansko sanduče, mnogi programi za e-poštu omogućavaju vam da odredite da sve buduće poruke od istog pošiljaoca budu automatski premeštene u fasciklu za neželjenu e-poštu.

Da biste sprečili dobijanje neželjene e-pošte:

  • Budite oprezni kada nekome dajete svoju e-adresu. Izbegavajte da objavljujete svoju pravu e-adresu na diskusionim grupama, Veb lokacijama ili drugim javnim mestima na Internetu.

  • Pre nego što ostavite svoju e-adresu na nekoj Veb lokaciji, pročitajte uredbu o privatnosti te Veb lokacije da biste se uverili da davanje e-adrese drugim preduzećima nije dozvoljeno.

  • Nikada nemojte odgovarati na neželjenu e-poruku. Pošiljalac će znati da je vaša e-adresa važeća i može je prodati drugim preduzećima. U tom slučaju ćete verovatno primati još više neželjene e-pošte.

 

Нема коментара: