Drage učenice i dragi učenici 1. razreda,
Na jučeranjim časovima vebi (u svim grupama) smo upoređivali sadraje u udbenicima i na naem sistemu za elektronsko učenje (moodle platformi) i doli do nekih zapaanja i zaključaka. Sa svim učenicima (sve 4 grupe I-1 i I-5) smo obradili ovaj deo, ali zbog različitih dinamika i termina časova, kao i sastava grupa na različite načine i sa različitim minutaama. Na primer, u jednoj grupi smo ovaj deo obrađivali nekoliko desitina minuta i svaki učenik (ili par učenika) je istovremeno upoređivao udbenik i prikaz na ekranu svog računara sa nae moodle platforme, dok smo u drugim grupama radili u malim grupicama (od po 3-4 učenika).
U svakoj grupi smo doli do sličnih, ali i drugačijih (različitih) zaključaka. Cilj ovog mejla nije da objedinimo sve zaključke svih grupa, niti da damo kompletna tačna reenja, već da skrenemo panju ne neke od najčećih zaključaka do kojih su dole sve 4 grupe iz oba odeljenja (I-1 i I-5):
1. Klasičan udbenik (zvaničan u tampanom obliku)
- Prilično tačan i pouzdan, jer prolazi nekoliko nivoa kontrola (autori, recenzija, lektorisanje, provera posebnih komisija pre odobravanja izdavčkim kućama pre tampanja i na kraju jo jedna provera pre slanja kolama i knjiarama - na kraju tog ciklusa strućna veća nastavnika procenjuju i biraju najoptimalniji udbenik i objavljuju na zvaničnom sajtu svoje kole).
- Udbenik mora prilično dobro (strogo) da prati i ispunjava vaeće propisane nastavne planove i programe obrazovnog sistema.
- Udbenik ne bi trablo da ima slovne, a pogotovu ne gramatičke i materijalne greke. Ukoliko posle svih kontrola ipak promakne neka materijalna greka, sasvim je sigurno da to neće dugo ostati neprimećeno i da će vrlo veravtno biti objavljeno na nekom sajtu ili u nekim vestima, a udbenik će nakon toga biti povučen iz prodaje.
- Udbenik je namenjen tačno određenoj i maloj ciljnoj grupi/publici - u naem slučaju učenicima 1. razreda gimnazije u Srbiji, koji su upisali 1. razred ove kolske 2018/19. godine.
- Takođe, jedna od veoma vanih činjenica je i ta da se autori udbenika prilično trude da sačuvaju maternji jezik, odnosno da pronađu odgovarajuće i zvanične prevode svih pojmova i ključnih reči.
- Nedostaci udbenika se ogledaju u tome (posebno u 21. veku i posebno iz računarstva i informatike koja se prilično brzo menja) to su u konačnoj tampanoj verziji, pa veoma brzo postaju nedovoljno aktuelni, odnosno godina izdavanja postaje značajna (da li je udbenik iz 2018., 2016. ili recimo 2014.godine). Takođe, nisu praktični u pogledu internet adresa, multimedijalnih sadraja (vido zapisa) i nisu interaktivni. Takođe, nije dovoljno efikasan (brz) za pretragu podataka po ključnim rečima.
2. Digitalni udbenik (zvaničan u digitalnom najčeće PDF formatu)
- Kako bi otklonili neke od nedostataka tampanih verzija udbenika sve čeće se pripremaju i digitalni udbenici. Oni su jo uvek u ranoj fazi razvoja i uglavnom su, za sada, u PDF formatu, to drugim rečima znači da su u elektronskom obliku (i da se mogu čitati sa digitalnih uređaja), ali praktično pripremljeni neposredno pred tamu (danas se PDF posmatra kao skoro tampani materijal). PDF nije interaktivan, ali ima mogućnost bolje pretrage (Edit-Find), a i boljeg korićenja linkova do drugih internet lokacija/adresa/izvora/literature.
- Često se materijali za buduće digitalne udbenike pripremaju i u programima poput slajd prezentacija (PowerPoint), ali uglavnom kao dodaci ili dopune za nekoliko primera. Slajd prezentacije takođe nisu dovoljno interaktivne u smislu procesa učenja i povratnih informacija nastavniku/instruktoru.
- Digitalni udbenici tek počinju da se razvijaju i sasvim sigurno će biti uobičajeni za nekoliko godina.
3. Vikipedija i onlajn enciklopedije
- Moe se reći da Vikipedija ima elemente otvorene (slobodne) onlajn enciklopedije.
- Velike prednosti onlajn enciklopedija, kao i Vikipedije, se ogledaju u tome to su tekstovi (lekcije), kao i teme prilično dobro međusobno povezane i pruaju mogućnost relativno lake i jednostavne pretrage.
- Nikako ne treba zanemariti i činjenicu da se i Vikipedija trudi da pravilno koristi reči, odnosno sačuva maternji jezik i pronalazi odgovarajuće prevode svih ključnih reči.
- Vikipedija ima elemente digitalnog udenika, ali to nije. Ključna razlika je u tome to nije definisana ciljna grupa i to ne prolazi stroge kontrole, ondosno to ne moemo da sa sigurnoću tvrdimo da je podatak potpuno, odnosno 100% tačan. Smatra se da su podaci na Vikipediji tačni oko 80%. Jedan isti članak moe da uređuje vie autora istovremeno ili u različitim terminima (godinama). Članak na Vikipediji moe da pročita svako ko ima pristup internet-u, bez obzira da li ima bilo kakvo predznanje/iskustvo o datoj temi.
- S druge strane preporučljivo je da se u procesu učenja čeće koristi Vikipedija, kako bi učenik/student proverio i dopunio svoja znanja i uporedio ih sa svojim prethodnim iskustvima.
- Onlajn enciklopedije su najčeće otvorenog karaktera, a to znači da su dostupne svima (i najčeće besplatne) i da svako, ko eli i ispunjava uslove, moe da bude i autor ili urednik članaka određenih tema.
- Onlajn enciklopedije mogu biti specijalizovane za određenu oblast (naučnu) ili opteg karaktera, odnosno da pokrivaju skoro sve oblasti ljudskog interesovanja.
4. Google pretraivač, Internet pretraivači
- Poslednjih godina najčeće se koristiti u situacijama kada procenimo da nemamo dovoljno informacija o nekoj temi/pojmu. Ima puno svojih prednosti, ali i mana.
- Google nije jedini internet pretraivač, ali je jedan od najčeće korićenih u svetu.
- Google koristi veoma sloene algoritme, računarske programe, baze podataka i velike (hardvereske) resurse u svakoj zahtevanoj pretrazi podataka.
5. Diskusioni forumi
- Diskusioni forumi nemaju elemente udbenika, niti enciklopedije.
- Osnovna ideja diskusionih formuma se oslanja na dobru volju (i slobodno vreme) onih koji se smatraju stručnim (ili koji smatraju da imaju dovoljno iskustva) da nesebično podele svoja znanja, odnosno iskustva sa svima koji su zainteresovni, najčeće tako to će odgovoriti na postavljena pitanja.
- Drugim rečima, kada bilo ko postavi bilo kakvo pitanje, velika je verovatnoća da će u dogledno vreme (najčeće u toku dana) dobiti bar neki odgovor.
- Svaki forum ima svoja pravila, uključujući i pravila lepog ponaanja i dobre komunikacije, kao i pravila da se pitanja postavljaju u okviru odgovarajućih tema, zatim, da pre nego to se postavi novo pitanje, da se najpre proveri (pretragom) da li je to pitanje već bilo postavljeno ranije.
- Sva pitanja i svi odgovori na ta pitanja su dostupni (vidljivi) svim članovima diskusinog foruma, a neretko i ostalima, koji ne moraju biti članovi.
6. Sprecijalizovani sajtovi/tutorijali i YouTube kanali
- Specijalizovani sajtovi, najčeće poznati kao onlajn tutorijali, uglavnom su vezani za određene i specifične teme ili oblasti. Na primer, u računarstvu i informatici, neki od njih se bave programiranjem (i to najčeće u određenom programskom jeziku), drugi veb dizajnom, treći projektovanjem računarskih mrea, četvrti bazama podataka, peti animacijama, zatim računarskom grafikom, obradom digitalnog zvuka, automatizacijom, robotikom i sl.
- Namenjeni su onima koji ele da mnogo vie i detaljnije (moe se reći i stručnije) prouče određenu izabranu oblast ili temu.
- Često imaju i svoju produkciju, odnosno svoje video zapise na svojim kanalima.
- Takođe, teme, celine i ključne reči najčeće su prilično dobro međusobno povezane, dokumentovane i aktuelne.
- Veoma često koriste i prateće diskusione forume, i interne mini enkciplodije, rečnike ili viki alate.
- Nertko imaju i onlajn testove/kvizove/vebe za proveru znanja i vetina.
- Mnogi od njih periodično organizuju i onlajn obuke (najčeće vebinare) i/ili konferencije (video konferencije).
7. Sistemi za elektronski podrano učenje (najčeće na moodle platformi)
- Sistemi za elektronski podrano učenje imaju elemente udbenika, kako klasičnog tako i digitalnog, ali to nisu. Primarni ciljevi sistema za elektronski podrano učenje nisu da zamene udbenike, već da ih dopune i to u delovima u kojima je potrebno uvebavanje (treniranje) i praćenje napredovanja učenika/studenta/polaznika.
- Osnovni zadaci sistema za elektroski podrano učenje su mogućnosti da učenik/student/polaznik samostalno procenjuje i organizuje svoje vreme i tempo rada (učenja), koristići povratne informacije nakon provere stečenih znanja i vetina kroz kvizove/testove i konkretne vebe, primere i zadatke.
- S druge strane, nastavnici/profesori/instruktori u svakom trenutku imaju povratne informacije o aktivnostima svojim učenika, njihovim rezultatima i tempu napredovanja i pojedinačno i grupno. Ugrađeni softver pomae nastavniku u analizi odgovora učenika na svakom testu/kvizu, na osnovu kojih nastavnik priprema sledeće časove, odnosno koje će od narednih tema detaljnije obrađivati na časovima u radu sa učenicima.
- Osnovni ciljevi sistema za elektronski podrano učenje su da se i učenici i nastavnici to bolje pripreme za sledeće časove i naredne teme.
- Sistemi za elektronsko učenje često imaju i svoje diskusione forume, a mogu da imaju i sopstvene ili druge rečnike i/ili viki alate.
- Kao platforme za sisteme za elektronski podrano učenje najčeće se koristi Moodle, a zatim i Edmodo. Moodle je adakvatniji za akademsko i gimnazijsko obrazovanje, dok je Edmodo pogodniji za korićenje u osnovnim kolama, mada se moe uspeno koristiti i u srednjim kolama za neke nastavne predmete.
- Kao i sve ostalo i sistemi za elektronski podrano učenje imaju svoje prednosti i mane.
- Najčeći nedostaci sistema za elektronski podrano učenje su: ne prolaze kroz vieslojnu proveru, te su moguće slovne i gramatičke greke, nertko imaju repove, odnosno zastarele materijale koji nisu osveeni, takozvane mrtve linkove (linkove koji vie nisu dostupni). Takođe, zahtevaju dodatno angaovanje kako samih učenika, tako i nastavnika/urednika/predavača, pa uvek postoji opsanost/mogućnost da se odstupi i od sutine glavne teme i nastavnog plana, te je neophodno da i učenici i nastavnici budu svesni da je uvek potrebno pronaći optimalnu meru za korićenje sistema za elektronsko učenje. Drugim rečima, veoma je vano da i jedni i drugi imaju dobar osećaj i dorbu procenu u kojoj meri (koliko sati nedeljno) je potrebno koristiti, kako i na koji način utiče na ocenjivanje (i konačnu ocenu) i koliko i zato su biti rokovi, odnosno potovanje rokova i tempa (ritma) rada/obuke/vebe/proučavanja.
8. Specijalizovani programi obuke (savremeni trenaeri)
- Specijalizovani programi obuke, odnosno savremeni trenaeri se koriste za usavravanje vetina, ali i znanja, u nekom posebnom segmentu ljudske delatnosti. Osim softvera, često se koriste i specijalizovni digitalni uređaji. Najčeće se koriste na vojnim i policijskim akademijama, u saobraćaju (obuka pilota, vozača), medicini (hirurgija), građevini, ali i u mnogim drugim oblastima.
Naravno da je ovo samo jedna gruba podela i da ovim nismo obuhvatili sve, ali se nadam će vam biti korisno u proceni i planiranju vaeg vremena i obaveza kako bi bili to bolji i efikasniji u reavanju domaćih zadataka i kolovanju uopte.
Pozdrav,
Dragan Ilić
Нема коментара:
Постави коментар