Drage učenice i dragi učenici 3. razreda,
Potrebno je da do 15.02, kod kuće, koričenjem udbenika i materijala u elektronskom obliku, proučite materijale u okviru teme 6. Algoritamska dekompozicija i primena potprograma:
6.1. Издвајање потпрограма
- Издвајање потпрограма - Увод
- Zadatak 121: Rastojanje tačaka - Trougao
- Zadatak 122: Rastojanje tačaka - Najblia
- Zadatak 123: Kvadranti
- Zadatak 124: Jednakokraki pravougli trougao
- Zadatak 125: Meta
- Primer 1: Broj kombinacija
- Zadatak 131: Broj kombinacija
- Zadatak 132: Zbir uređenog niza brojeva
- Zadatak 133: Zbir cifara
- Zadatak 134: Funkcija
- Zadatak 135: NZD
- Zadatak 136: Prost broj
- 3. Razred - Programiranje - Zadaci za vezbu
Vane napomene:
- Ukoliko postavljate reenja novih zadataka (od 121) nemojte ih slati na ocenjivanje, postavite ih samo kao nacrt.
- Zadatke od 121 do 136 do 15.februara reavate na osnovu onoga to ste do danas naučili, a to znači bez potprograma (koji ćemo objasniti na prvim časovima u 2. polugoditu)
- Zadatke od 121 do 125 bi trebalo bez većih problema da reite na bilo koji od sledećih načina:
1) crtanjem i testiranjem algoritma (FlowGorithm),
2) uređivanjem i testiranjem programskog koda za konzolnu aplikaciju (iz FlowGorithma i testiranjem na petlja.org) i
3) uređivanjem i testiranjem projekta i programskog koda za obradu događaja (OnClick) komandnog dugmeta (Button) za grafičku aplikaciju u razvojnom okruenju (Lazarus) - Za bilo koji od 3 načina (a poeljna su sva 3) da ste izabrali, vaa reenja sačuvajte u posebnim folderima na vaim računarima i postavite ih kao nacrte na sistem za elektronsko učenje, bez slanja na ocenjivanje.
- Takođe i zadatke od 131 do 136 moete reiti na jedan (ili sva) tri gore navedena načina. Ipak, ovi zadaci su neto sloeniji (tei) za reavanje, to znači da do 15.02 ne morate da ih reite, ali je vano da pokuate da ih reavate, odnosno da razmiljate o tome ta vam je potrebno da ih reite (ideja, skica, logika, taktika).
- Za reavanje gore navedenih zadataka, odnosno svih zadataka u 2. polugoditu, neophodno je da, osim svega navedenog do sada, sve bolje i sve vie koristimo sloenije razgranate i ciklične strukture. To takođe znači, da bi bilo dobro da najpre jo jednom pregledate i proučite zadatke kao to su zadaci od 003 do 009, kao i 061 do 075.
- Učenici koji samostalno uspeno i tačno ree sve zadatke od 121 do 136 biće nagrađeni prvim odličnim ocenima u dnevniku odmah na prvom času na početku drugog polugodita.
Pozdrav,
Dragan Ilić
----- Original Message -----
From: Dragan Ilic
Sent: Saturday, January 27, 2018 7:55 PM
Subject: 3. Razred: Pripreme za 2. polugodiste - Sta je sve potrebno
Drage učenice i dragi učenici 3.razreda,
Po trenutno vaećem nastavnom planu i programu za sadanju generaciju učenika 3. razreda gimnazije kako bi mogli uspeno da prate, proučavaju i reavaju planirane materijale i zadatke u 2.polugoditu iz računarstva i informatike, neophodno je da svaki učenik pre početka 2. pologodita (za pozitvnu ocenu):
- Razume i koristi osnovne principe/metode za algoritamsko reavanje jednostavnih zadataka.
- Razume, razlikuje, koristi i testira osnovne etape u reavanju zadataka (analiza, model, agloritam, progrmaski kod, kompajliranje, testiranje).
- Razume, razlikuje, koristi, uređuje i testira dijagram toka, odnosno redosled algoritamski koraka (korak po korak).
- Razume, razlikuje, koristi, uređuje i testira osnovne algoritamske korake, kao to su koraci za unos ulaznih i prikazivanje izlaznih vrednosti i naredbe dodele.
- Razume, razlikuje, koristi, uređuje i testira osnovne tipove podataka za cele (Integer) i realne brojeve (Real), zankove/tekst (String) i logičke promenljive (Boolean).
- Razume, razlikuje, koristi, uređuje i testira promenljive, kako ulazne, tako i izlazne i pomoćne (lokalne).
- Razume, razlikuje, koristi, uređuje i testira osnovne (matematičke i logičke) izraze u naredbama dodele.
- Razume, razlikuje, koristi, uređuje i testira osnovne aritmetičke operacije.
- Razume, razlikuje, koristi i testira cele i realne brojeve.
- Razume, razlikuje, koristi, uređuje i testira naredbe za celorojno deljenje i ostatak pri celobrojnom deljenju.
- Razume, razlikuje, koristi, uređuje i testira osnovne ugrađene funkcije, kao to su funkcije za korenovanje (Sqrt), apsolutnu vrednost (Abs) i sl.
- Razume, razlikuje, koristi, uređuje i testira osnovne ugrađene funkcije za konverziju tipova podataka, kao to su funkcije StrToInt, StrToFloat, IntToStr i FloatToStr.
- Razume, razlikuje, koristi, uređuje i testira osnovne vrste algoritamskih strukutra kao to su linijska, razgranata i ciklična struktura.
- Razume, razlikuje, koristi, uređuje i testira ispravnost algoritamskog reenja.
- Razume, razlikuje, koristi i testira različite vrste greaka, kao to su sintaksne, semantičke i greke prilikom izvravanja algoritma (opseg vrednosti i prekoračenja).
- Razume, razlikuje i koristi ugrađene sisteme pomoći za samostalno otklanjanje većine sintaksnih greaka, ali i utrvrđivanje i lokalizovanje kako semantičkih tako i greaka prilikom izvravanja algoritma (debug).
- Razume, razlikuje, koristi i testira dva različita korisnička interfejsa, odnosno konzolni i grafički korisnički interfejs.
- Pravilno koristi softverske alate za crtanje i testiranje algoritamskog reenja kao to je FlowGorithm.
- Razume i razlikuje nekoliko programskih jezika - na nivou automatski generisanog progamskog koda iz FlowGorithm-a.
- Razume, razlikuje, koristi i testira razvojna okruenja za uređivanje i testiranje programskog koda, kao to su Lazarus, C#, Eclipse i/ili FreePascal, uključujućo i onlajn kompajlere, ali i specijalizovane kao to je, na primer, na portalu petlja.org.
- Razume, razlikuje, koristi, uređuje i testira izvorne kodove (.pas) i izvrne datoteke (.exe).
- Razume, razlikuje i koristi izvorne datoteke (source), odnosno ključne datoteke projekta (jedan zadatak jedan projektni folder).
- Razume, razlikuje, koristi, uređuje i testira izvorni projekat kao reenje konkretnog zadatka u grafičkom okruenju.
- Ume da prepravi odgovrajuće ulazne i izlazne naredbe gotovog programskog koda za konzolnu i grafikčku aplikaciju (Read/Write i InputBox/ShowMessage, odnosno StrToInt(Edit1.Text) i sl).
- Razume, razlikuje, koristi, uređuje i testira jednostavne grafičke kontrole, kao to su glavna forma (Form), polje za unos teksta (Edit), natpsi (Label), komandno dugme (Button).
- Razume, razlikuje, koristi, uređuje i testira statičke (properties) osobine jednostavnih grafičkih kontrola (Form, Edit, Label, Button), kao to su boja, font, pozicije, naslov (caption/text), ime (name).
- Razume, razlikuje, koristi, uređuje i testira dinamičke (events) osobine, odnosno događaje jednostavnih grafičkih kontrola (Form, Edit, Label, Button), kao to su OnClick, OnMouseMove, OnMouseDown i sl.
- Razume, razlikuje, koristi, uređuje i testira programski kod za obradu događaja jednostavnih grafičkih kontrola (Form, Edit, Label, Button), kao to su OnClick, OnMouseMove, OnMouseDown i sl.
- Razume, razlikuje, koristi, uređuje i testira stukturu i glavne delove automatski generisanog programskog koda u bar jednom programskom jeziku (Pascal ili C#) u bar jednom razvojnom okrunju (Lazarus/Delphi ili Visual Studio).
- Na osnovu teksta zadataka, brzo prepoznaje da li je za potencijalno reenje zadatka potrebna linijska, razgranata ili ciklična algoritamska struktira.
- Ume da rei bilo koji od uvodnih zadataka (ne ba svaki, već one kod kojih nije potrebna grafika), kao to su na primer zadaci od 101 do 120 na sistemu na bilo koji od sledećih načina/tehnika:
a) crtanjem algoritma i pisanjem programskog koda u svesci (kao na prvom pisanom zadatku u vebanci)
b) uređivanjem i testiranjem algoritma korienjem programa FlowGorithm
c) uređivanjem i testiranjem programskog koda za konzolnu aplikaciju u nekom od programskih jezika i onlajn proverom koda (na petlja.org)
d) uređivanjem i testiranjem programskog koda za grafičku aplikaciju, odnosno obrade jednog (bilo kog) događaja jedne (bilo koje) osnovne kontrole u bar jednom grafičkom razvojnom okruenju (Lazarus/Delphi, Visuala Studio za C# i sl).
Dakle, bilo bi dobro da svaki učenik, nezavisno od svoje zaključne ocene, iskoristit naredni period (zimski raspust) i samostalno proveri sve gore navedene stavke. Preporuka je da svaki učenik iskoristi naredni period da jo bolje prouči i uveba sve navedene stavke, proučavajem svih dostupnih materijala iz udbenika i sa sistema i kroz reavanje zaostalih zadataka.
Preporuka je da svaki učenik, pred početak 2. polugodita, pripremi svoja pitanja za stavke i zadatke kod kojih jo uvek ima nedoumica i/ili koje jo uvek nismo dovoljno dobro objasnili i razjasnili. Na prvom času u 2. polugoditu potrudićemo se da odgovorimo na sva pripremljena pitanja učenika iz ove oblasti, kako bi mogli to bolje da nastavimo sa proučavanjem sloenijih materijala i zadataka u 2. polugoditu.
Pozdrav,
Dragan Ilić
----- Original Message -----
From: Dragan Ilic
Sent: Saturday, January 27, 2018 6:02 PM
Subject: 3. Razred: Pripreme za 2. polugodiste
Drage učenice i dragi učenici 3.razreda,
Bilo bi dobro i korisno da naredni period iskoristite da se to bolje pripremite za 2.polugodite. Nadam se da su vam već poznate sledeće činjenice:
- U drugom polugoditu nastavljamo sa algoritamskim reavanjem sloenijih zadataka za koja su neophodna znanja i vetine stečena do kraja 1. polugodita.
- Nevezano čak i od samih ocena iz ove oblasti, pa i izbora vaih budućih profesija, velika je verovatnoća da će vam u vaim budućim profesijama biti potrebna makar osnovna znanja iz ove oblasti.
- Sve je veća verovatnoća da će mnogi od vas imati slična pitanja i/ili zadatke iz ove oblasti na budućim konkursima i/ili intervjuima za posao/projekte i sl.
- Posebno je značajno da imate u vidu da je svaka sledeća generacija u startu u boljoj poziciji u ovoj oblasti, te ako iz bilo kojih razloga izgubite korak sa svojom generacijom i/ili nekada poelite da promenite posao/struku, konkurecija (iz mlađih generacija) će biti veća.
- Budući poslodavci neće mnogo obraćati panju koja je generacija kandidata koliko mogla da nauči u koli (i na fakultetu) po tadanjim vaečim programima, niti će imati vremena da takve rezlike uzimaju u obzir.
- Već je vaa generacija učenika (3.razreda) u maloj prednosti u odnosu na sadanju generaciju maturanata, jer se imali 20 časova vie programiranja od njih (u 2. razredu - FlowGorithm) i rezultati (pozitivni) su već vidljivi.
- Međutim, već prva sledeća (mlađa) generacija, sadanjih učenika 2. razreda, je u blagoj prednosti u odnosu na vau, jer su oni tih uvodnih (istih) 20 časova programiranja imali u 1. razredu, a imaće jo 20 novih časova na kraju sadanjeg 2. razreda.
- U izrazitoj prednosti u odnosu na vae generacije, biće učenici sadanjeg 5.razreda, koji će imati u 8 razreda obavezan predmet iz informatike i koji već u 5. razredu sada počinju da uče alogritamski način miljenja, odosno pripremaju se za pisanje programskih kodova.
- Da bi bilo jo jasnije: sve to je vaa generacija naučila iz programiranja u 2. razedu pre 7 meseci, isto to i u sličnom obimu rade sadanji učenici 5.razeda, koji su 6 godina mlađi od vas. Ti učenici sadanjeg 5.razreda do kraja svog 8.razreda naučiće skoro sve to i vaa generacija do kraja sadanjeg 3.razreda kako programiranje tako i osnovne alate vezane za elementarnu informatičku i digitalnu pismenost.
Dakle, sviđalo se nekome ili ne, verujem da je prilično jasno da sledeće oblasti predviđene trenutno vaečim nastavnim planovima i programima za vau generaciju bi trebalo da maksimalno iskoristite pre svega zbog sebe, a mnogo manje zbog budućih ocena iz ovog predmeta, čak i da u ovom momentu ne vidite ama ba nikakve veze sa vaim budućim kolovanjem, profesionalnim razvojem i strukom.
Pozdrav,
Dragan Ilić
Нема коментара:
Постави коментар