10 година: Школски систем као саобраћајни хаос
Пон, авг 8, 2011
Од 2001. до 2011. три пута су се догодиле значајне промене у образовању, увек после парламентарних избора. Четири сценарија за будућност
Ако се посматра једна типична школа у Србији и упореди наставни процес пре једне деценије и данас, већина посматрача би вероватно оценила да нема веће разлике, изузев нешто већих проблема који наставници имају с дисциплином и радним навикама ученика. Професори, ђаци, родитељи, представници власти, стручњаци
образовање данас доживљавају као саобраћајни хаос", а пореде га и са сликама торнада.
У последњој деценији, значајне промене у обавезном образовању у Србији догодиле су се три пута 2001, 2004. и 2008. године и увек су директно биле повезане с променама у врху извршне власти. Међутим, упркос политици крени-стани за ових 10 година, остварене промене ипак су приближиле српски образовни систем циљу који је постављен на почетку двехиљадитих квалитетном образовању за све.
Ово су неки од главних налаза групе стручњака Института за педагошка истраживања, чије је обимно једногодишње истраживање управо објављено у књизи Представе о образовним променама у Србији". Др Миља Вујачић, магистри Јелена Павловић, Дејан Станковић, Владимир Џиновић, Ивана Ђерић и Рајка Ђевић, као и Соња Анђелковић и Милица Марушић, били су део Регионалног програма подршке истраживању у области друштвених истраживања на Западном Балкану (РРПП).
Резултати нашег истраживања показују да постоји јаз између онога што је планирано и остварено, а ефикасност промена нарушена је пребрзим темпом реформских иницијатива, хаотичношћу и нестабилношћу каже др Миља Вујачић.
Отуда не чуди што су учесници у истраживању (наставници, директори, ђаци, родитељи, експерти, доносиоци одлука) када им је понуђен сет од тридесетак фотографија, као најбољу асоцијацију на образовне промене, бирали слике саобраћајног хаоса и торнада. Мр Јелена Павловић указује и на чињеницу да су родитељи и наставници чешће противници него сарадници и да је њихов однос често обојен оптуживањем, анимозитетима и позивањем на одговорност.
Родитељи сматрају да наставници нису мотивисани за обављање свог посла, као и да никоме не полажу рачуне за свој рад. Из перспективне наставника, родитељи су ти који нису заинтересовани за сарадњу и пружају отпор у случају различитих процена напредовања ученика и недовољно поштују наставничку професију наводи резултате мр Павловић.
Мр Дејан Станковић каже да су образовне политике током двехиљадитих биле у великој мери зависне од актуелног политичког и друштвеног контекста. Први период су обележили прокламовани општи циљеви предстојеће образовне реформе пружање доприноса економском опоравку, развоју демократије и реинтеграције земље у европску и међународну заједницу, у другом су питања из области образовања склоњена са дневног реда због осамостаљивања Црне Горе, преговора о статусу и проглашене независности Косова, а у актуелном периоду се бележи бржи напредак у европским интеграцијама и велика светска економска криза.
После политичких промена 2000, актуелне власти су амбициозно почеле креирање и имплементацију нове образовне политике у Србији. Период од 2004. до 2008. обележио је три промене на челу Министарства просвете и конзервативинији приступ образовним променама. Основни правац промена у првом и трећем периоду је сличан, тако да се актуелна образовна политика, уз све разлике, може посматрати ипак као наставак политике с почетка овог века каже мр Станковић.
Истраживачи констатују да је структура основног образовања током протекле деценији у Србији остала мање више непромењена. У студији Уницефа 2001. године је управљање образовним системом у Србији окарактерисано као екстремно централизовано. Без довољно капацитета, интереса и са финансијским проблемима, локалне управе нису преузеле већу улогу у управљању образовањем, нарочито пошто је питање децентрализације маргинализовано током периода 20042008. година. Управљање школом је остало политичко питање, јер нови формат школских одбора и начин бирања директора нимало није отклонио често коришћену могућност уплитања политичких странака у ова питања, наводе истраживачи.
У области наставних планова и програма на почетку века инициране су важне промене, али ни оне нису успеле да заживе, јер су их нове просветне власти у потпуности укинуле изменама закона из 2005. године.
Генерални је закључак да у протеклој деценији није постигнута политичка или шира друштвена сагласност око основних питања будућег развоја образовања, које и даље трпи последице политичких и идеолошких сукобљавања (један од примера је и грађанско васпитање и веронаука). Зато су стручњаци Института за педагошка истраживања развили четири сценарија образовања у будућности (школа по мери детета, школа која негује изузетност, наставник као угледни професионалац и одговорно увођење промена).
Наставници, директори, експерти, ђаци и њихови родитељи су сва четири сценарија окарактерисали као допадљиве, али превише напредне, захтевне и утопијске у контексту нашег образовног система. Финансијски аспект је означен као главни предуслов за увођење било које промене објашњава др Миља Вујачић и додаје да се чланови истраживачког тима ипак надају да ће ова четири сценарија, као и цела књига, подстаћи кључне актере одлука на размишљање о будућности образовања у нашој земљи.
(Политика)
Нема коментара:
Постави коментар