Selektovanje i transformisanje objekata
Označavanje objekta ili vie objekata je veoma česta operacija u CorelDRAW-u. Pre bojenja objekta, njegovog transformisanja ili bilo koje druge operacije potrebno ga je označiti. Za označavnje se koristi već spominjani alat PickTool iz Palete sa alatima.
Nakon označavanja objekta pojavljuje se imaginarni kvadrat, koji obuhvata ceo objekat, ili ako je u pitanju vie objekata obuhvata sve objekte.
Za označavanje pojedinačnog objekta dovoljno je kliknuti negde na njegovu unutranjost ili ivicu. Za označavanje vie objekata potrebno je kliknuti levim tasterom mia i dreći ga razvući imaginarni pravougaonik koji će uokviriti sve objekte koje elimo, kao na slici. Tada su svi objekti unutar pravougaonika selektovani.
Za označavanje - selektovanje vie objekata mogu se koristiti i tasteri sa tastature. Dreći pritisnut taster Shift i redom pritiskajući levi taster mia na objekte vri se selekcija.
Svaki selektovani objekat ili grupa objekata pored crnih kvadratića koji prikazuju imaginarni pravougaonik sadre i krstić u centru selekcije. Klikom na krstić on se pretvara u krug i time se naznačava da se eli nad selekcijom vriti transformisanje. Koristeći zakrivljene strelice moe se rotirati objekat. Klikom na jednu od zakrivljenih strelica i dreći pritisnut levi taster objekat rotiramo oko ose, odnosno kruga u sredini objekta. Krug se moe pomerati i tako pomerati u centar rotacije. Strelice na sredini objekta slue za izmicanje objekta tj. jedne njegove strane, kao na slici.
Transformisanje je moguće vriti i preko padajućeg menija Object opcije Transformation. Otvara se novi prozor koji zauzima desni deo ekrana. Transformacije se vre pomoću brojeva, i koriste se kada su potrebna precizna rotiranja, pomeranja, zakrivljenja ili smicanja. Nije teko zaključiti koji taster ta znači i koje polje ta predstavlja. Dugme Apply to Duplicate transformaciju primenjuje stavljajući novi objekat, duplikat označenog dok Apply primenjuje transformaciju na sam označeni objekat.
Debljina i bojenje ivice. Bojenje unutranjosti objekata
Bojenje se moe vriti preko Palete sa bojama i preko Palete sa alatima.
Bojenje objekata koristeći paletu sa bojama vri se pritiskom levog tastera mia na boju kojom se eli obojiti unutranjost i pritiskom desnog tastera mia na boju kojom se eli obojiti ivica objekta. Za bojenje vie objekata u isto vreme potrebno ih je prethodno selektovati. Ako se zeli da objekat nema ivicu ili da nema popunjavanje unutranjosti tada se koristi boja tj. dugme koje znaci nema boje a nalazi se u vrhu palete.
Bojenje unutranjosti objekta preko Palete sa alatima vri se preko alata .
Pritiskom levog tastera mia na ovaj alat otvara se meni sa vrstama popunjavanja unutranjosti.
Fill Color popunjava objekat ili selektovane objekte određenom bojom. Moguć je mnogo veci izbor nego kada je paleta u pitanju. U polju model bira se model odabira odnosno meanja boje. CMYK je tip u kome se boje dobijaju od plave-cijan Cyan), magente (Magenta), (ute (Yellow) i crne (Black).
Ovaj model je dobar za odabir boja, jer svaka boja koja se odabere moći će da se tampa, jer se upravo ovaj model koristi u tamparijama pri tampanju. Od ostalih modela izdvajaju se jos RGB, Odnosno model koji boje stvara od crvene (Red), zelene (Green) i plave (Blue). Odabirom boje i klikom na OK označeni objekat-objekti će biti ispunjeni tom bojom. Menjanjem kartica u gornjem delu moguće je menjati način odabira boje.
Fountain Fill popunjava objekat-objekte prelazom boje. U polu Type bira se vrsta prelaza, Linear je direktan linearni prelaz, Radial je kruni prelaz, Conical je istisnut u krug kao kupa prelaz, Square je prelaz u osnovi kvadrata. U polju Center offset bira se pozicija prelaza. Svaka od promenjenih opcija jasno se vidi u Preview prozoru u gornjem desnom uglu. U opcijama Options bira se ugao prelaza (Angle) i postepenost prelaza (Edge Pad, 0 postepeno, 50 bez prelaza). U Color Blend delu ako je otkačeno Two Color u polju From bira se početna boja prelaza a u polju To bira se zavrna boja prelaza. Ako je otkačeno polje Custom tada se nametaju posebno boje. Duplim klikom na prelaz između boja dobija se mogućnost dodavanja nove boje u prelaz. Nakon odabira prelaza dugmetom OK potvrđuje se popunjavanje objekta-objekata. Prelazi boja definisani programom nalaze se u listi pod dugmetom Presets. Klikom na crnu strelicu otvara se lista sa nazivima koji dočaravaju boje prelaza, recimo Rainbow-prelaz duginih boja.
Pattern Fill popunjava objekat-objekte malim slikama koje se uklapaju jedna u drugu, i takve slike se nazivaju paterni. U poljima 2-color, Full Color i Bitmap bira se vrsta paterna, odnosno da li su dvobojni, potpuno u boji ili senke. U poljima Front i Back bira se boja pozadine i glavna boja. U samom polju između bira se patern. Pritiskom na crnu strelicu pored slike otvara se prozor sa izborom paterna. Patern se odabira klikom na njega. U polju Size podeava se veličina paterna. U polu Origin podeava se početak popunjavanja. Poljem OK potvrđuje se popunjavanje paternom.
Texture Fill popunjava teksturom. Tekstura je veoma slična paternu samo to tekstura uglavnom predstavlja neki reljef prirode ili planine, nesto slično tome. Skup tekstura bira se u polju Texture Librarz. Tekstura se odabira tako to se kliknemo na neku od njih iz liste tekstura Texture List. Preview dugme sluzi za prikaz izgleda tekstura pre popunjavanja, nakon podeavanja opcija koje se nalaze direktno ispod slike a različita su za svaku teksturu. Sa OK potvrđuje se popunjavanje teksturom.
dugme sluzi za popunjavanje PostScript-om, veoma je slicno paternima.
dugme isključuje popunjenost objekta-objekata bojom tj. daje im providnost.
dugme isključuje dijalog sa bojom u desnom delu ekrana.
Podeavanje boje i debljine ivice preko Palete sa alatima podeava se preko alata . Klikom na ovo dugme otvara se meni sa sledecim opcijama:
Outline pen otvara prozor sa podeavanjem svih opcija u vezi ivice. U polju Color bira se boja ivice. U polju Width ukucava se irina linije koja je izraena mernim jedinicama u polju pored. Style određuje stil linije. Preko polja Arrows biraju se zavreci linija. Behind fill uključuje opciju kojom se linija nalazi iza unutranjosti objekta, a Scale Width image će povećati ili smanjiti irinu linije spram povećanja ili smanjivanja objekta. Sa OK potvrđuje se podeavanje u vezi linije.
Color Dijalog otvara dijalog za biranje boje ivice.
No Outline ukida ivicu objekta.
klikom na bilo koju od ovih opcija bira se debljina linije koja je prikazana na dugmetu. Ono to se moe dobiti na ovaj način prikazano je na slici:
Oblikovanje objekata
Svaki od napravljenih objekata moguće je menjati. Za to je potrebno taj objekat pretvoriti u krive, to se čini dugmetom koje se nalazi u Paleti sa osobinama kada selektujemo objekat. Tada, koristeći alat iz Palete sa alatima moe se oblikovati objekat.
Na primeru oblikovanja pravougaonika videće se kako funkcionie navedena alatka. Nakon pretvaranja pravougaonika u krive, i selektovanja navedene alatke, slika na ekranu je:
Ako se klikne dva puta na ivicu pravougaonika dobiće se nova tačka. Tačka se moe dobiti i jednim klikom na liniju, a zatim na dugme u Paleti sa osobinama. Pomeranjem tačke menja se izgled objekta.
Koristeci alat iz Palete sa osobinama linija gde se nalazi tačka se moe pretvoriti u krivu. Linija tada dobija kontrolne tačke obeleene sa dva crna kvadratića. Njihovim pomeranjem menja se izgled krive.
Koristeći ove alate moguće je stvoriti objekte za koje ne bi bilo verovatno da im je polazna osnova bila pravougaonik, elipsa ili mnogougao.
Odgovarajući primer za to moe biti:
Нема коментара:
Постави коментар