Drage učenice i dragi učenici III-5,
Na jučeranjem času u učionici obradili smo sledeće teme:
- Algoritamsko reenje i odgovarajući programski kod (u Pascal-u) zadatka za zamenu vrednosti dve promenljive.
Tekst zadatka: Date su dve promenljive, prikazati vrednost promeljive koja je veća, a zatim koja je manja.
Ovaj zadatak smo mogli da reimo i drugačije (jednostavnije), ali smo namerno reili tako to smo zamenili vrednosti promenljivih u slučaju da je prva manja od druge, metodom zamene.
Metoda zamene je veoma vana kada elimo da sortiramo (uređujemo) niz elemenata (to ćemo učiti kasnije, a inače smo već koristili u radnim tabelama). - Na ovom primeru smo prvi put videli kako izgleda grana (then) u kojoj imamo vie koraka (3 koraka), odnosno da je neophodno da koristimo begin i end na početku, odnosno kraju else grane.
- Takođe, jo jednom smo videli praznu else granu, odnosno da nema potrebe da bilo ta menjamo ukoliko je prvi broj već veći od drugog.
- Ovaj zadatak jo uvek nije vidljiv na sistemu moodle, između ostalog, jer ćemo ponekad na času reavati i objanjavati tehnike programiranja koje moemo primenjivati prilikom reavanja drugih zadataka.
- Nakon ovog zadatka videli smo kroz nekoliko (3-4) opta primera (uveli smo korake k0, k1, k2, k3, k4 i k5) kako izgledaju algoritamska reenja za nekoliko različitih kombinacija if-then-else, odnosno kada je prazna grana else (ili nije) i kada imamo po jedan ili vie koraka u jednoj ili obe grane. Posebnu panju smo obratili na znak za tačku-zarez iza (a ne ispred) naredbe else.
- Nakon ovog časa, svaki učenik III-5 bi trebalo da zna i samostalno napie linije programskog koda za svaki jednostavan zadatak iz razgrazante strukture i da dobro razume automatski generisan programski kod iz FlowGorithm-a, odnosno uoči razlike.
- Pred kraj časa smo dali nekoliko jednostavnih primera naredbe izlaza sa naglaskom na poruke, pomeranje kursora u novi red (write i/ili writeLn) u Pascal-u, odnosno naredbu print za programske jezike Pajton i C++.
U ovoj i narednoj nedelji (pre i posle ekskurzije), svaki učenik 3. razreda bi osim svega do sada navedenog trebalo da zna i sledeće:
- Da samostalno rei prvi zadatak (metodom zamene) korićenjem program FlowGorithm, a da zatim testira korak po korak i prati trenutne vrednosti promenljivih u algoritmu. Nakon toga da pogleda automatski generisan programski kod i uporedi sa onim zapisanim u svesci sa table na jučeranjem času.
- Da samostalno rei zadatke 011 i 012 na sistemu za elektronsko učenje, prateći navedene zahteve i uputstva korak po korak.
- Da samostalno izmeni sadraj poruka u naredbama izlaza (write/print) u programskim kodovima za 011 i 012 zadatak na nekom onlajn kompajleru, poput https://www.onlinegdb.com/.
- Da samostalno, bez korićenja pomoći FlowGorithm-a napie nekoliko linija programskog koda u programskim jezicima Pascal i/ili Pajton (a moe i u nekom trećem kao to su C++, C#, Java) sa 2 ili 3 naredbe izlaza (write/writeln/print) kojima će ispisati na primer sledeći tekst:
Ana,
Dobar dan
i proveri, odnosno testira u nekom od onlajn kompajlera, kao to je https://www.onlinegdb.com/. - Zatim razmislite (i testirajte) o tome ta ćete dobiti programskim kodom poput: Begin Write('Ana' + 'Petrovic'); Write ('Maja' + 2 ); WriteLn (5 + 'Jovan'); WriteLn (2+3); WriteLn (5+5*5); End.
- Da pročita tekstove zadataka 013, 014 i 015 redom i pokua da ih reava korak po korak prateći navedene zahteve i uputstva. Prilikom reavanja zadataka 013, 014 i 015 umesto razvojnih okruenja Free Pascal, odnosno Turbo Pascal, dobijene linije programskog koda najpre testirati i proveriti pomoću onlajn kompajlera, kao to je https://www.onlinegdb.com/. Tek, nakon toga pokuati sa instalacijom jednog razvojnog okruenja Free Pascal ili Turbo C, odnosno Code Blocks.
- Da pročita tekstove zadataka iz Zbirke na portalu Petlja.org iz prve osnovne oblasti https://petlja.org/biblioteka/r/lekcije/01-Aritmetika/01-Formule/01-geometrijske-formule i razmisli da li bi umeo i kako bi ih reio. Poeljno je da svaki učenik u narednom periodu otvori i svoj besplatan nalog na petlja.org, kako bi mogao da koristi mogućnost testiranja svog programskog koda, pre nego to ga bude postavio na ocenjivanje.
- Samo da pročita uvodne nove materijale za sadanji 1. razred na portalu petlja.org: https://petlja.org/biblioteka/r/lekcije/prirucnik-python-gim/aritmetika.
Dakle, potrebno je da do kraja prve nedelje nakon ekskurzije (do 13.10) korićenjem svih dostupnih materijala, odnosno udbenika i interneta, proučite materijale u okviru teme 3.2. Aplikacije sa komandno-linijskim korisničkim interfejsom:
3.2. Апликације са командно-линијским и графичким корисничким интерфејсом
- Апликације са командно-линијским и графичким корисничким интефејсом - Увод
- Programi sa komandno-linijskim interfejsom i grafičkim korisničkim interfejsom
- Zadatak 011: Korisnički interfejs - Poruke korisniku
- Programi sa komandno-linijskim interfejsom
- Zadatak 012: Komandno-linijski korisnički interfejs sa samo jednom (izlaznom) naredbom - Pozdravna poruka
- Zadatak 013: Komandno-linijski korisnički interfejs - Razvojno okruenje Free Pascal (ili Turbo C++)
- Zadatak 014: Komandno-linijski korisnički interfejs - Razvojno okruenje Free Pascal (ili Turbo C++) - Prateće poruke korisniku
- Program sa grafičkim korisničkim interfejsom
- Zadatak 015: Program sa grafičkim korisničkim interfejsom
Pozdrav,
Dragan Ilić
Нема коментара:
Постави коментар