уторак, 25. септембар 2018.

3. Razred: Pisanje programskog koda - Naredbe grananja i naredbe izlaza - 4. cas u ucionici - Uvod u uredivanje i testiranje jednostavnog programskog koda (ukljucujuci i naredbu if)

Drage učenice i dragi učenici III-5,
 
Na jučerašnjem času u učionici obradili smo sledeće teme:
  1. Algoritamsko rešenje i odgovarajući programski kod (u Pascal-u) zadatka za zamenu vrednosti dve promenljive.
    Tekst zadatka: Date su dve promenljive, prikazati vrednost promeljive koja je veća, a zatim koja je manja.
    Ovaj zadatak smo mogli da rešimo i drugačije (jednostavnije), ali smo namerno rešili tako što smo zamenili vrednosti promenljivih u slučaju da je prva manja od druge, metodom zamene.
    Metoda zamene je veoma važna kada želimo da sortiramo (uređujemo) niz elemenata (što ćemo učiti kasnije, a inače smo već koristili u radnim tabelama).
  2. Na ovom primeru smo prvi put videli kako izgleda grana (then) u kojoj imamo više koraka (3 koraka), odnosno da je neophodno da koristimo begin i end na početku, odnosno kraju else grane.
  3. Takođe, još jednom smo videli praznu else granu, odnosno da nema potrebe da bilo šta menjamo ukoliko je prvi broj već veći od drugog.
  4. Ovaj zadatak još uvek nije vidljiv na sistemu moodle, između ostalog, jer ćemo ponekad na času rešavati i objašnjavati tehnike programiranja koje možemo primenjivati prilikom rešavanja drugih zadataka.
  5. Nakon ovog zadatka videli smo kroz nekoliko (3-4) opšta primera (uveli smo korake k0, k1, k2, k3, k4 i k5) kako izgledaju algoritamska rešenja za nekoliko različitih kombinacija if-then-else, odnosno kada je prazna grana else (ili nije) i kada imamo po jedan ili više koraka u jednoj ili obe grane. Posebnu pažnju smo obratili na znak za tačku-zarez iza (a ne ispred) naredbe else.
  6. Nakon ovog časa, svaki učenik III-5 bi trebalo da zna i samostalno napiše linije programskog koda za svaki jednostavan zadatak iz razgrazante strukture i da dobro razume automatski generisan programski kod iz FlowGorithm-a, odnosno uoči razlike.
  7. Pred kraj časa smo dali nekoliko jednostavnih primera naredbe izlaza sa naglaskom na poruke, pomeranje kursora u novi red (write i/ili writeLn) u Pascal-u, odnosno naredbu print za programske jezike Pajton i C++.
U ovoj i narednoj nedelji (pre i posle ekskurzije), svaki učenik 3. razreda bi osim svega do sada navedenog trebalo da zna i sledeće:
  1. Da samostalno reši prvi zadatak (metodom zamene) korišćenjem program FlowGorithm, a da zatim testira korak po korak i prati trenutne vrednosti promenljivih u algoritmu. Nakon toga da pogleda automatski generisan programski kod i uporedi sa onim zapisanim u svesci sa table na jučerašnjem času.
  2. Da samostalno reši zadatke 011 i 012 na sistemu za elektronsko učenje, prateći navedene zahteve i uputstva korak po korak.
  3. Da samostalno izmeni sadržaj poruka u naredbama izlaza (write/print) u programskim kodovima za 011 i 012 zadatak na nekom onlajn kompajleru, poput https://www.onlinegdb.com/.
  4. Da samostalno, bez korišćenja pomoći FlowGorithm-a napiše nekoliko linija programskog koda u programskim jezicima Pascal i/ili Pajton (a može i u nekom trećem kao što su C++, C#, Java) sa 2 ili 3 naredbe izlaza (write/writeln/print) kojima će ispisati na primer sledeći tekst:
    Ana,
    Dobar dan
    i proveri, odnosno testira u nekom od onlajn kompajlera, kao što je https://www.onlinegdb.com/.
  5. Zatim razmislite (i testirajte) o tome šta ćete dobiti programskim kodom poput: Begin Write('Ana' + 'Petrovic'); Write ('Maja' + 2 ); WriteLn (5 + 'Jovan'); WriteLn (2+3); WriteLn (5+5*5); End.
  6. Da pročita tekstove zadataka 013, 014 i 015 redom i pokuša da ih rešava korak po korak prateći navedene zahteve i uputstva. Prilikom rešavanja zadataka 013, 014 i 015 umesto razvojnih okruženja Free Pascal, odnosno Turbo Pascal, dobijene linije programskog koda najpre testirati i proveriti pomoću onlajn kompajlera, kao što je https://www.onlinegdb.com/. Tek, nakon toga pokušati sa instalacijom jednog razvojnog okruženja Free Pascal ili Turbo C, odnosno Code Blocks.
  7. Da pročita tekstove zadataka iz Zbirke na portalu Petlja.org iz prve osnovne oblasti https://petlja.org/biblioteka/r/lekcije/01-Aritmetika/01-Formule/01-geometrijske-formule i razmisli da li bi umeo i kako bi ih rešio. Poželjno je da svaki učenik u narednom periodu otvori i svoj besplatan nalog na petlja.org, kako bi mogao da koristi mogućnost testiranja svog programskog koda, pre nego što ga bude postavio na ocenjivanje.
  8. Samo da pročita uvodne nove materijale za sadašnji 1. razred na portalu petlja.org: https://petlja.org/biblioteka/r/lekcije/prirucnik-python-gim/aritmetika.
Dakle, potrebno je da do kraja prve nedelje nakon ekskurzije (do 13.10) korišćenjem svih dostupnih materijala, odnosno udžbenika i interneta, proučite materijale u okviru teme 3.2. Aplikacije sa komandno-linijskim korisničkim interfejsom:
 
3.2. Апликације са командно-линијским и графичким корисничким интерфејсом
Pozdrav,
Dragan Ilić

Нема коментара: