Saveti - Poslovne vetine - Komunikacija - Kako pravilno napisati e-mail
Vreme dopisivanja i očekivanja pisama je zadobilo potpuno drugi kontekst osavremenjavanjem tehnologije. Umesto potara danas očekujemo malu, belu kovertu na dnu monitora. Iako je u velikoj meri komunikacija olakana, moramo biti svesni da i elektronska pota zahteva određena pravila ponaanja i pisanja.
Jasno formuliite adresu i subject"
Pored jasno formulisane adrese primaoca, bitan segment e-mail-a je subject" tj. naslov mejla koji slui kako biste u par reči formulisali temu o kojoj piete u samom pismu. Naslov mejla je vaan jer veliki broj pisama koji se alju u svojstvu reklame bivaju izbrisani, zato jasno naznačite ta elite da kaete pismom koje aljete. Naslov mejla treba da bude dobar i primamljiv jer će, na taj način, odmah privući ljude da pročitaju mejl i dati im jasnu sliku o čemu se u mejlu govori.
Ako je u pitanju, npr. bitan mejl koji biste hteli da poaljete poslovnom partneru, naslov mejla na to treba da ukae. Isto tako, ako je u pitanju mejl sa nekom alom, naslov je taj koji to treba da nam otkrije, jer tako odmah moete uvideti da je to neto to moete pročitati i u pauzi. Jo jedan razlog zato naslov mora da bude jasan je da bi ljudi kasnije u sandučetu sa primljenom potom (inbox-u) ili sandučetom za poslatu potu (outbox-u) lake nali određeni mejl.
Pismo započnite pozdravom a zavrite potpisom
E-mail se kao i sva pisma započinje ljubaznim pozdravom (Potovani XY, Cenjeni XY). Ispod pozdrava bi trebalo da stoji uvod kojim biste svog "sagovornika" uveli u osnovni sadraj i cilj pisma tj. poruku. Poruka, kao to smo već i rekli, mora da bude veoma precizna, da se ne postavlja pitanje "ta je pisac hteo da kae ovim pismom".
Zaključak kojim zavravate pismo slui da jasno naglasite ta elite da postignete. Na samom dnu zavrenog pisma bi trebalo da stoji va potpis koji uključuje i vau poziciju u kompaniji za koju radite i va slubeni kontakt.
Potujte privatnost tuđih mejlova
Kad ste u prilici da mejl aljete na veliki broj adresa (ovo je čest slučaj kad se alju aljivi mejlovi prijateljima), moda je bolje da ne stavljate 15-20 mejl adresa u polje "to" nego da formirate grupu prijatelja u okviru svog mejl naloga. Na ovaj način primaoci neće videti spisak adresa svih ljudi koji su, takođe, primili taj mejl. Druga opcija je da stavite adrese u "bcc" umesto u polje "to". Ljudi kojima ste poslali taj mejl će verovatno da ga proslede dalje, tako da će mnogo ljudi dobiti spisak mejlova vaih prijatelja. Ista pravila vae i kad prosleđujete (forward) nečiji mejl na veći broj adresa. U tom slučaju moete da izbriete iz prosleđenog teksta spisak mejlova ljudi koji su taj mejl prvobitno dobili. Ovo je i jedan od načina da se zatitite od neeljene pote tj. spam"-a.
Pravilno napiite pismo
Pravilno napisano poslovno pismo bi trebalo da bude kratko, jasno i ljubazno. E-mail nije forma komunikacije prilikom koje treba da budete detaljni i opirni. U najkraćim crtama napiite ta elite i eventualno zakaite sastanak prilikom kog biste mogli objasniti preostale detalje "oči u oči" ili bar telefonski. Ukoliko je neto veoma vano, dui opis moete da dodate u "attachment".
Takođe je vano da pismo koje ste napisali bude pre svega pravilno (gramatički i stilski) uređeno. Osoba koja čita vae pismo mora odmah da spozna vane informacije koje ste eleli da istaknete. Radi preglednosti tekst moete da podelite u manje celine, koristeći blok forme.
Izbegavajte pisanje poverljivih podataka
U samom sadraju bi trebalo da izbegavate vane podatke i informacije za koje smatrate da ne bi trebalo puno ljudi da zna, ukoliko to ne moete da izbegnete naznačite to jasno tako da primalac ima u vidu da je ono to je napisano u pismu namenjeno isključivo njemu.
Oznaka za hitne mejlove
Informacije koje su veoma vane tj. koje bi to pre trebalo da stignu do svog odredita moete naglasiti i tako to ćete ga označiti crvenim uzvičnikom ili zastavicom. Ovako će osoba koja prima mejl odmah znati ta je vama prioritet.
Traenje potvrde prijema mejla
Potvrda prijema mejla nije uvek neophodna jer to moe biti zamorno pogotovu ako u toku dana primate puno mejlova. Takođe, nije retka pojava da kolege međusobno razmenjuju mejlove koji imaju komičan sadraj, pa ako je potvrda nametena kao obavezna, neće imati smisla jer se u takvim prilikama ona ne očekuje. Potvrda se, dakle, trai kada i ukoliko to ima smisla.
Odgovorite na vreme
Ukoliko ste vi primili e-mail, vano je da na njega odgovorite na vreme, optimum je oko 24 časa. Naravno, ukoliko niste u mogućnosti, učinite to to je pre moguće uz dodatno obrazloenje zbog čega kasnite sa odgovorom, koje takođe, treba da bude u kratkim crtama.
Нема коментара:
Постави коментар